DSpace Repository

Моделі управління доданою цінністю у нішевому агробізнесі

Show simple item record

dc.contributor.author Маєвська, Наталія Іванівна
dc.contributor.author Maievska, Nataliia
dc.date.accessioned 2024-03-05T08:55:51Z
dc.date.available 2024-03-05T08:55:51Z
dc.date.issued 2024-01
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1423
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/189-48
dc.identifier.citation Маєвська Н. І. Моделі управління доданою цінністю у нішевому агробізнесі / Н. І. Маєвська // Економічний простір. - 2024. - № 189. - С. 270-275 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12192
dc.description.abstract UK: У статті досліджено методологічні підходи та моделі управління доданою вартістю як цінністю для споживача з точки зору екосистемного підходу на засадах маркетингу в сегменті мікро та малих агропідприємств, що функціонують в умовах повномасштабних військових дій в Україні. На основі результатів соціологічного дослідження керівників мікро та малих агровиробничих підприємств визначено особливості формування моделей управління доданою вартістю у сегменті нішевого агробізнесу. Аргументовано, що моделі управління доданою вартістю у сенсі цінності для споживача виступають методологічною основою для розробки сталих конкурентних стратегій, що дозволяють мікро та малому бізнесу адаптуватись до швидких змін зовнішнього середовища у довгостроковій перспективі в турбулентних умовах військового стану. uk_UA
dc.description.abstract EN: The article examines the methodological approaches and models of added value management as a consumer’s value based on the ecosystem and marketing approach in the segment of micro and small agricultural business, which operates in the conditions of full-scale military invasion in Ukraine. The sociological study conducted in 2022-2023 among 100 managers and founders of domestic micro and small agricultural enterprises shows and explains value-added management models in the segment of niche agro-production business. Creating value for consumer’s approach is a methodological basis for sustainable competitive strategies development, which allows micro and small businesses to adapt to the external environment rapid changes and to be consistent in the long term period perspective both in conditions of the full-scale military invasions and in the post-war period. The agri-food market structural changes caused by the pandemic and full-scale military actions led to the domestic micro and small agricultural business strategy transformation. In conditions of full uncertainty and the threats of physical destruction, micro and small agro-enterprises that retained their production capacity showed adaptability to rapid market changes in comparison with large-scale agribusiness. Leaders of micro and small business actively studied and implemented innovative approaches to the management of material, financial and information flows, which directly affected their ability to produce added value. Running an agri-food business in Ukraine in modern realities requires the use of sustainable business practices that will ensure sustainability both in the short-term and in the long-term. The ecosystem approach to the added value management, as a value for the consumer, involves a comprehensive approach to the of available resources assessment, external threats and challenges, and development prospects. A marketing approach to the added value creation and treatment it as a value for the consumer allows to develop a differentiated strategy. Such approach allows to obtain more sustainable competitive advantages in comparison with the economic approach of added value creation and management. The strategy of increasing value of primary agricultural products by increasing the market value and product attractiveness through marketing tools allows to differentiate the product line and receive an additional premium.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject додана вартість uk_UA
dc.subject агропродовольчий ланцюг uk_UA
dc.subject конкурентні переваги uk_UA
dc.subject адаптивність uk_UA
dc.subject цінність для споживача uk_UA
dc.subject модель управління uk_UA
dc.subject ніша uk_UA
dc.subject management model uk_UA
dc.subject agro-food chain uk_UA
dc.subject competitive advantages uk_UA
dc.subject niche uk_UA
dc.subject adaptability uk_UA
dc.subject added value uk_UA
dc.subject value for the consumer uk_UA
dc.title Моделі управління доданою цінністю у нішевому агробізнесі uk_UA
dc.title.alternative Added value management modelsin a niche agribusiness uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account