DSpace Repository

Вплив мерчандайзингу на поведінку покупців

Show simple item record

dc.contributor.author Разумова, Ганна Вікторівна
dc.contributor.author Razumova, Hanna
dc.contributor.author Болгаріна, А. А.
dc.contributor.author Bolharina, Alina
dc.date.accessioned 2024-02-09T08:39:31Z
dc.date.available 2024-02-09T08:39:31Z
dc.date.issued 2024-01
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1387
dc.identifier.citation Разумова Г. В. Вплив мерчандайзингу на поведінку покупців / Г. В. Разумова, А. А. Болгаріна // Економічний простір. - 2024. - № 189. - С. 71-74 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12023
dc.description.abstract UK: У статті досліджено роль та значення мерчандайзингу як ефективного й необхідного інструменту маркетингових комунікацій в місцях продажу. Розглянуто як мерчандайзинг впливає на поведінку, психологічний стан, емоції, сприйняття та задоволення покупців. Досліджено особливості, цілі та завдання, об’єкти, суб’єкти, елементи та форми мерчандайзингу. Наведено приклади використання сучасних ефективних прийомів мерчандайзингу вітчизняною торговельною мережею, що спрямовані на залучення покупців і стимулювання їх до спонтанних та додаткових покупок. Визначено сучасні тенденції та перспективи мерчандайзингу в умовах, коли магазинів стає все більше, а уподобання покупців все швидше змінюються. Розроблено рекомендації щодо використання сучасних ефективних прийомів та інструментів мерчандайзингу у місцях продажу. uk_UA
dc.description.abstract EN: The purpose of the article is to investigate modern methods and tools of merchandising, as well as to determine the effectiveness of their influence on buyers. The article examines the role and significance of merchandising as an effective and necessary tool of marketing communications at points of sale. Considered how merchandising affects the behavior, psychological state, emotions, perception and satisfaction of buyers. Peculiarities, goals and tasks, objects, subjects, elements and forms of merchandising were studied. Merchandising has been found to influence consumer behavior, emotions, perceptions, and satisfaction levels using various techniques and tools such as colors, shapes, sizes, contrasts, symmetry, proportions, rhythm, harmony, and various social influences and interactions between people. Merchandising must also take into account cultural characteristics and differences that influence consumer behavior and choice. Examples of the use of modern effective merchandising techniques by the domestic trade network aimed at attracting buyers and stimulating them to spontaneous and additional purchases are given. It was determined that an individual approach to design, the use of different styles of store equipment, the creation of an atmosphere that corresponds to the theme, history, culture or aesthetics of the store promotes the interest of buyers, turns the usual process of purchasing goods into an exciting experience, family leisure or a themed trip. The modern trends and prospects of merchandising in the conditions when there are more and more stores and the preferences of buyers are changing more and more quickly have been determined. It is noted that in merchandising it is necessary to use new technologies, such as virtual reality, augmented reality, artificial intelligence, big data, mobile applications, QR codes, RFID tags, NFC chips, electronic price tags, interactive displays, touch screens, voice assistants, recognition of faces, gestures, emotions, etc. Recommendations on the use of modern effective methods and tools of merchandising at the points of sale have been developed.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject merchandising uk_UA
dc.subject communications uk_UA
dc.subject consumer uk_UA
dc.subject marketing uk_UA
dc.subject point of sale uk_UA
dc.subject behavior uk_UA
dc.subject sales uk_UA
dc.subject комунікації uk_UA
dc.subject маркетинг uk_UA
dc.subject мерчандайзинг uk_UA
dc.subject поведінка uk_UA
dc.subject споживач uk_UA
dc.subject продажі uk_UA
dc.subject місце продажу uk_UA
dc.title Вплив мерчандайзингу на поведінку покупців uk_UA
dc.title.alternative Influence of merchandise on buyer behavior uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account