00 DSpace/Manakin Repository

Оцінка впливу ринкового простору на ефективність розвитку інноваційного потенціалу в авіаційному секторі світової економіки

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Смілянець, Віталій Вікторович
dc.contributor.author Smilianets, Vitalii
dc.date.accessioned 2023-12-01T11:56:36Z
dc.date.available 2023-12-01T11:56:36Z
dc.date.issued 2023-10
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1339
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-30
dc.identifier.citation Смілянець В. В. Оцінка впливу ринкового простору на ефективність розвитку інноваційного потенціалу в авіаційному секторі світової економіки / В. В. Смілянець // Економічний простір. – 2023. – № 187. – С. 184-191 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11454
dc.description.abstract UK: Статтю присвячено удосконаленню та реалізації інструментарію оцінки впливу ринкового простору на ефектив-ність розвитку інноваційного потенціалу в авіаційному секторі. Пропонований автором інструментарій будується на формуванні тривимірної моделі бенчмаркінгу авіапідприємств методом позиціювання: за рівнями реалізованого маркетингового забезпечення розвитку інноваційного потенціалу, внутрішніх резервів розвитку інноваційного потен-ціалу та рівнем конкурентної позиції та комунікації у розвитку інноваційного потенціалу. Застосування інструментів маркетингового аналізу, бальної оцінки, рейтингування та кластерного аналізу уможливлює формування комплексного бачення стратегічних та тактичних ініціатив у маркетинговому забезпеченні розвитку інноваційного потенціалу авіакомпаній. Результати реалізації пропонованого підходу до оцінки впливу ринкового простору на ефективність роз-витку інноваційного потенціалу в авіаційному секторі показують, що авіакомпанії мають прагнути до впроваджен-ня інновацій у свої бізнес-моделі, оскільки таким чином відбувається досягнення конкурентоспроможності на ринку авіаперевезень через забезпечення унікальної цінності для споживачів за прикладом визначених еталонних авіаційних перевізників. uk_UA
dc.description.abstract EN: The article is devoted to the improvement and implementation of the toolkit for assessing the impact of the market space on the effectiveness of the development of innovative potential in the aviation sector. The toolkit proposed by the author is based on the formation of a three-dimensional model of airline benchmarking by the positioning method: according to the levels of implemented marketing support for the development of innovative potential, internal reserves for the development of innovative potential, and the level of competitive position and communication in the development of innovative potential. The applica-tion of tools of marketing analysis, scoring, rating and cluster analysis enables the formation of a comprehensive vision of strategic and tactical initiatives in marketing support for the development of the innovative potential of airlines. The results of the implementation of the proposed approach to the assessment of the impact of the market space on the effectiveness of the development of innovative potential in the aviation sector show that airlines should strive to introduce innovations into their business models, as this is how competitiveness in the air transportation market is achieved by providing unique value for con-sumers, for example designated reference air carriers (Cathay Pacific Airways, Delta Air Lines, Emirates, Singapore Airlines). The three-dimensional map of the benchmarking of the marketing support of the innovative potential of airlines using the po-sitioning method demonstrates the significant influence of the market of innovative technologies and consumers (by markers of marketing concepts) on the competitiveness of airlines. Identification and assessment of system elements of marketing support for the development of the innovative potential of indicators based on the use of quantitative methods, cluster analysis and benchmarking methods enables a clear understanding of the need to apply digital marketing, communication and collabora-tion with developers of digital technologies in services and maintenance, distribution channels, environmental innovations in business models.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject інноваційний потенціал uk_UA
dc.subject маркетингове забезпечення uk_UA
dc.subject позиціювання uk_UA
dc.subject бенчмаркінг uk_UA
dc.subject оцінювання uk_UA
dc.subject авіаційне підприємство uk_UA
dc.subject positioning uk_UA
dc.subject benchmarking uk_UA
dc.subject evaluation uk_UA
dc.subject aviation enterprise uk_UA
dc.subject innovative potential uk_UA
dc.subject marketing support uk_UA
dc.title Оцінка впливу ринкового простору на ефективність розвитку інноваційного потенціалу в авіаційному секторі світової економіки uk_UA
dc.title.alternative Assessment of the impact of the market space on the efficiency of the development of innovative potential in the aviation sector of the global economy uk_UA
dc.type Article uk_UA


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу