DSpace Repository

Управління конкурентоспроможністю підприємства на основі товарної інновації

Show simple item record

dc.contributor.author Козирєва, Олена Вадимівна
dc.contributor.author Kozyryeva, Olena
dc.contributor.author Євтушенко, Вікторія Анатоліївна
dc.contributor.author Yevtushenko, Viktoriia
dc.contributor.author Котляр, О. В.
dc.contributor.author Kotlyar, Oleksandr
dc.date.accessioned 2023-11-30T09:31:21Z
dc.date.available 2023-11-30T09:31:21Z
dc.date.issued 2023-10
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1327
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-18
dc.identifier.citation Козирєва О. В. Управління конкурентоспроможністю підприємства на основі товарної інновації / О. В. Козирєва, В. А. Євтушенко, О. В. Котляр // Економічний простір. – 2023. – № 187. – С. 111-117 uk_UA
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11442
dc.description.abstract UK: На сучасному етапі економічного розвитку проблема підвищення конкурентоспроможності підприємств набуває особливої актуальності. Це пояснюється посиленням інтенсивності розвитку усіх процесів економічного середовища, зміною чинників впливу зовнішнього середовища в результаті зростання глобалізаційних процесів, підвищенням ризику зовнішньоекономічної діяльності. Досягнення конкурентоспроможного стану на ринку є основним завданням підприємства, оскільки це засвідчує зростання обсягу реалізації продукції, зменшення непродуктивних витрат та підвищення ефективності здійснених витрат, сформованість інтелектуально-кадрового потенціалу, високу інвестиційно-інноваційну активність та фінансову стійкість. Тому бути конкурентоспроможним для підприємства означає функціонувати на ринку, отримувати прибуток, виконувати фіскально-соціальні функції перед державою. Мета статті полягає в теоретичному обґрунтуванні питань з управління конкурентоспроможністю та розробці рекомендацій з удосконалення управління конкурентоспроможністю аналізованого підприємства. Для досягнення поставленої мети використовувались методи наукового пізнання, аналізу та синтезу, методи порівняння та узагальнення. Практична значущість одержаних результатів полягає в розробці рекомендацій щодо управління конкурентоспро-можністю аналізованого підприємства. uk_UA
dc.description.abstract EN: Nowadays of economic development, the problem of increasing the competitiveness of enterprises is becoming particularly urgent. This is explained by the increase in the intensity of development of all processes of the economic environment, the change in factors influencing the external environment as a result of the growth of globalization processes, and the increase in the risk of foreign economic activity. Achieving a competitive position on the market is the main task of the enterprise, as it proves the increase in the volume of product sales, the reduction of non-productive expenses and the improvement of the efficiency of the expenses incurred, the formation of intellectual and personnel potential, high investment and innovation activity and financial stability. Therefore, being competitive for an enterprise means operating on the market, making a profit, and performing fiscal and social functions before the state. The purpose of the article is to theoretically substantiate the issues of competitiveness management and develop recommendations for improving the competitiveness management of the analyzed enterprise. In order to achieve the set goal, the following tasks were solved in the article: the study of the theoretical foundations of the competitive-ness of the enterprise; analysis of the activity of the analyzed enterprise; development and substantiation of measures to manage the competitiveness of the analyzed enterprise. The object of the study is the process of managing the competitiveness of the enterprise. The subject of the research is theoretical, scientific-methodical and practical aspects of managing the competitive-ness of the enterprise. To achieve the goal, methods of scientific knowledge, analysis and synthesis, methods of comparison and generalization were used. When performing the work, a systemic approach was used, which involves considering the analyzed enterprise as an open system consisting of a set of interdependent elements united to achieve a defined goal under the conditions of the influence of the external environment. The practical significance of the obtained results lies in the development of recom-mendations for managing the competitiveness of the analyzed enterprise.
dc.language.iso uk uk_UA
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури uk_UA
dc.subject конкурентоспроможність uk_UA
dc.subject товарна інновація uk_UA
dc.subject конкурентні переваги uk_UA
dc.subject інноваційна стратегія uk_UA
dc.subject управління конкуренто-спроможністю uk_UA
dc.subject product innovation uk_UA
dc.subject competitiveness uk_UA
dc.subject competitiveness management uk_UA
dc.subject competitive advantages uk_UA
dc.title Управління конкурентоспроможністю підприємства на основі товарної інновації uk_UA
dc.title.alternative Competitive management of the enterprise based on product innovation uk_UA
dc.type Article uk_UA


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account