00 DSpace/Manakin Repository

Напрямки удосконалення комунікативної компетентності керівника у контексті самоменеджменту

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Шашовець, Йолана Петрівна
dc.contributor.author Shashovec, Yolana
dc.date.accessioned 2023-10-13T09:21:33Z
dc.date.available 2023-10-13T09:21:33Z
dc.date.issued 2023-08
dc.identifier http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/40_2023/17.pdf
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.40-15
dc.identifier.citation Шашовець Й. П. Напрямки удосконалення комунікативної компетентності керівника у контексті самоменеджменту / Й. П. Шашовець // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2023. – № 40 – С. 91-95 en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11144
dc.description.abstract UK: У статті порушуються питання місця і ролі комунікацій у практиці управління організаціями, а також важливості здібностей керівників організовувати ефективний інформаційний обмін. Набуло подальшого розвитку трактування сутності категорії «комунікативна компетентність», акцентовано увагу на необхідності розширення її змістового наповнення. Визначено складові комунікативної компетентності менеджера, їх взаємозв’язок та способи прояву у процесі організації спільної діяльності у колективах. Також автор приділяє увагу обґрунтуванню напрямків удосконалення комунікативної компетентності у контексті особистісного та професійного саморозвитку, тобто самоменеджменту. Наголошено на важливості внутрішньої вмотивованості до самовдосконалення своїх професійних здібностей, у тому числі й тих, які мають стосунок до комунікативної компетентності та в сукупності визначають її рівень. en_US
dc.description.abstract EN: The article raises questions about the place and role of communications in the practice of managing organizations, as well as the importance of managers' abilities to organize effective information exchange. Actuality of the affected theme is related to that work of managers – it, foremost, co-operation and communications, that is why management quality is determined by efficiency of communication processes. Also, the relevance of the article is determined by the fact that the concept of "manager's communicative competence" is currently not sufficiently clearly formulated and requires further scientific research and clarification. The interpretation of the essence of the category "communicative competence of the manager" was further developed, attention was focused on the need to expand its content. The components of a manager's communicative competence are defined, such as the ability to establish a high-quality and effective exchange of information and feedback, the ability to choose a style and manner of communication, the ability to correctly understand the ultimate goal of communications; as well as their relationship and ways of manifestation in the process of organizing joint activities in teams. Separate attention is spared to the capacity of managers for authentication of communication barriers and work on overcoming them, that also certainly as an element them communicative competence. The author of the article also substantiates the directions for improving communicative competence in the context of personal and professional self-development, i.e. self-management. It is emphasized that the effectiveness of work on increasing the level of one's own communicative competence will increase significantly if such activity is systematic, as well as assimilation of norms of communication culture, both intra-organizational and generally accepted in society. The importance is emphasized of internal motivation to self-perfection of the professional capabilities, including those that relate to the communicative competence and determine her level. As perspectives for further research on this issue, it is claimed that the development of methods for improving the communicative competence of managers should become one of the priority tasks in further scientific research.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури en_US
dc.subject особистісний розвиток en_US
dc.subject самоменеджмент en_US
dc.subject комунікації en_US
dc.subject інформаційний обмін en_US
dc.subject ефективність комунікацій en_US
dc.subject комунікативна компетентність en_US
dc.subject комунікаційні бар’єри en_US
dc.subject self-management en_US
dc.subject communicative competence en_US
dc.subject personal development en_US
dc.subject information exchange en_US
dc.subject communications en_US
dc.subject communication barriers en_US
dc.subject communication effectiveness en_US
dc.title Напрямки удосконалення комунікативної компетентності керівника у контексті самоменеджменту en_US
dc.title.alternative Directions for improving the communicative competence of the manager in the context of self-management en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу