00 DSpace/Manakin Repository

Управління конкурентоспроможністю підприємств оптової торгівлі

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Гринько, Тетяна Валеріївна
dc.contributor.author Hrynko, Tetiana
dc.contributor.author Гвініашвілі, Тетяна Зурабівна
dc.contributor.author Hviniashvili, Tetiana
dc.contributor.author Котловська, Н. М.
dc.contributor.author Kotlovska, Nina
dc.date.accessioned 2023-07-17T10:46:29Z
dc.date.available 2023-07-17T10:46:29Z
dc.date.issued 2023-06
dc.identifier http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1265
dc.identifier DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/185-9
dc.identifier.citation Гринько Т. В. Управління конкурентоспроможністю підприємств оптової торгівлі / Т. В. Гринько, Т. З. Гвініашвілі, Н. М. Котловська // Економічний простір. – 2023. – № 185. – С. 49-53. en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10808
dc.description.abstract UK: Стаття присвячена питанням, пов’язаним з удосконаленням процесу управління конкурентоспроможністю підпри-ємств оптової торгівлі. Проведено критичний аналіз існуючих підходів до визначення сутності категорії «конкурен-тоспроможність», за результатами якого запропоновано більш повне визначення даної категорії, через можливість економічного суб’єкта ефективно конкурувати за умови обмеженості ресурсів з іншими суб’єктами, зацікавленими в тій же меті (отриманні максимального прибутку). На основі аналізу та узагальнення підходів різних науковців, ви-значено основні критерії конкурентних переваг як складової конкуренції, що не має абсолютного виміру та виражає сукупність характеристик та явищ, які дозволяють досягти підприємства лідируючого становища серед конкурентів. В ході дослідження особливостей функціонування підприємств оптової торгівлі в сучасних умовах висококонку-рентного середовища, запропоновано основні напрями формування їх конкурентних переваг. З метою забезпечення конкурентоспроможності підприємств оптової торгівлі в статті розроблено організаційні заходи, реалізація яких сприятиме отриманню конкурентних переваг на ринку. en_US
dc.description.abstract EN: The article is devoted to issues related to the improvement of the process of managing the competitiveness of wholesale trade enterprises. A critical analysis of existing approaches to defining the essence of the category "competitiveness" was carried out, as a result of which a more complete definition of this category was proposed, due to the ability of an economic entity to compete effectively under the condition of limited resources with other entities interested in the same goal. Based on the analysis and generalization of the approaches of various scientists, the main criteria of competitive advantages are defined as a component of competition that does not have an absolute dimension and expresses a set of characteristics and phenomena that allow the enterprise to achieve a leading position among competitors. Taking into account the dual orientation of the process of manag-ing the competitiveness of the enterprise, the priority tasks of the management system of the competitiveness of the wholesale trade enterprise are defined in the work, such as the implementation of measures related to the maintenance and development of market demand for certain goods and services, the formation of conditions for the implementation of the principle of social orientation of the enterprise's activities in the innovative sphere and building a logically correct management process, focused on increasing the competitiveness of the enterprise as the main strategic task of its development. Based on the analysis of the existing methods of assessing the competitiveness of the enterprise, the work defines basic criteria and groups of indicators that are specific to wholesale trade enterprises. In the course of researching the peculiarities of the functioning of wholesale trade enterprises in modern conditions of a highly competitive environment, the main directions of the formation of their competitive advantages are proposed. In order to ensure the competitiveness of wholesale trade enterprises, the article develops organiza-tional measures, the implementation of which will contribute to obtaining competitive advantages in the market, in particular, the development of an effective logistics strategy, the use of information technologies, the development of the brand and the creation of the company's image, as well as the improvement of the pricing strategy.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури en_US
dc.subject конкурентоспроможність en_US
dc.subject конкурентні переваги en_US
dc.subject торговельні підприємства en_US
dc.subject конкуренція en_US
dc.subject управління конкурентоспроможністю en_US
dc.subject competitiveness en_US
dc.subject competitive advantages en_US
dc.subject competition en_US
dc.subject management of competitiveness en_US
dc.subject trade enterprises en_US
dc.title Управління конкурентоспроможністю підприємств оптової торгівлі en_US
dc.title.alternative Competitiveness management of wholesale trade enterprises en_US
dc.type Article en_US


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу