DSpace Repository

Проектування оптимальної конструкції ортотропної оболонки 40.00-57 подвійного призначення в умовах невизначеностей

Show simple item record

dc.contributor.author Волчок, Денис Леонідович
dc.contributor.author Volchok, Denys
dc.contributor.author Данішевський, Владислав Валентинович
dc.contributor.author Danishevskyy, Vladislav
dc.date.accessioned 2023-06-29T10:35:12Z
dc.date.available 2023-06-29T10:35:12Z
dc.date.issued 2023-06
dc.identifier http://uajcea.pgasa.dp.ua/article/view/282810
dc.identifier DOI:10.30838/J.BPSACEA.2312.140723.34.952
dc.identifier.citation Волчок Д. Л. Проектування оптимальної конструкції ортотропної оболонки 40.00-57 подвійного призначення в умовах невизначеностей / Д. Л. Волчок, В. В. Данішевський // Український журнал будівництва та архітектури. – 2023. – № 3. – С. 34-39 en_US
dc.identifier.uri http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10729
dc.description.abstract UK: Постановка проблеми.Особливістю проектування сучасних технічних систем полягає в тому, що домінують детерміністські підходи, в той час коли врахування невизначеності може надати більш адекватноговідображення об’єктадослідження у відповідній розрахунковій схемі, математичній моделі. Особливо актуальним урахування невизначеностей стає в моделюванні складних технічних систем, де невизначеностей може бути досить багатоі самі невизначеності можуть бути різної природи, асаме стохастичної, неточної, нечіткої або навіть комбінованої. Так, доцільно перевіряти, чи є система толерантною до невизначеностей. Стаття присвячена розробленнюметодів оптимального проектування нової гумокордної оболонки 40.00-57 в умовах нечіткого завдання початкових даних. Варіантне проектування показало свою недостатню ефективність для таких складних технічних систем. Мета дослідження −запропонувати модель та методи оптимального проектування ортотропних гумокордних надвеликогабаритних оболонок за умови реальних факторів невизначеної природи;провести апробацію методів та спроектувати нову конструкцію шини 40.00-57 цивільного та військового призначення. Висновок.Запропонованомоделі оптимального проектування ортотропних гумокордних оболонок за умови врахування нечітких даних. Проведено апробацію симбіозу методів Монте-Карло та методу локальних варіацій для знаходження оптимальної геометріїоболонки. en_US
dc.description.abstract EN: Problem statement.A feature of the modern technical systems’ design is that deterministic approaches dominate, while consideration of uncertainty can provide a more adequate representation of the research object in the appropriate calculation scheme, mathematical model. The consideration of uncertainties becomes especially relevant in the modeling of complex technical systems, where uncertainties can be quite abundant and the uncertainties themselves can be of different nature, namely stochastic, rough, fuzzy, or even combined. It is advisable to check whether the system is tolerant to uncertainties. This work is devoted to the construction of methodsfor the optimal design of the new rubber-cord shell 40.00-57 in the conditions of the fuzzy initial data.For a deterministicapproacha special mathematical model can be used to calculate the output parameters. The mathematical model developed by Prof. E. Kvasha, at one time was truly revolutionary, because for the first time in the world the contact problem of the interactionof an elastic base with a layered orthotropic shell, which is part of a complex technical tire system, was solved. The main drawback, which could not be overcome by varying the input parameters, remained the uneven resource of the shell frame elements. So, variant design has shown its insufficient efficiency for such complex technical systems. The purpose of the researchis to suggest a model and methods of optimal design for optotropic rubber-cord oversized shells under the conditions of real factors of uncertain nature. Conduct methodstesting and design a new construction of tire 40.00-57 for civilian and military purposes. Conclusion. The authors proposed models and methods of optimal design of orthotropic rubber-cord shellsunder the condition of fuzzydata. Approbation of the symbiosis of Monte Carlo methods and the method of local variations for finding the optimal geometry of the shell was conducted. For new 40.00-57 tire shape, the difference between the largest frame resource and the smallest resource of the tire’s elements was about 18%. Such a result could not be achieved by variant design. The temperature distribution in the cross-section of the tire under conditions of operation for 8 hours at an ambient temperature of 370C does not exceed thevalue of 1100C, at which the thermal destruction of the rubber-cord material begins.
dc.language.iso uk en_US
dc.publisher Придніпровська державна академія будівництва та архітектури en_US
dc.subject ортотропна оболонка en_US
dc.subject метод Монте-Карло en_US
dc.subject теорія нечітких множин en_US
dc.subject оптимізація en_US
dc.subject theory of fuzzy sets en_US
dc.subject Monte Carlo method en_US
dc.subject optimization en_US
dc.subject orthotropic shell en_US
dc.title Проектування оптимальної конструкції ортотропної оболонки 40.00-57 подвійного призначення в умовах невизначеностей en_US
dc.title.alternative The optimal design of the 40.00-57 dual purpose orthotropic shell under uncertainty conditions design en_US
dc.type Article en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account