Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9865
Назва: Організаційно-економічний механізм реалізації засад маркетингу на підприємстві в адаптаційний період
Інші назви: Organizational and economic mechanism of implementation of the principles of marketing in the enterprise during the adaptation period
Автори: Каліна‬, ‪Ірина Іванівна
Kalina, Iryna
Мазур, Юлія Володимирівна
Mazur, Yuliia
Ключові слова: забезпечення
адаптаційний період
підприєимтва
підсистеми
маркетинг
механізм
mechanism
adaptation period
subsystems
provision
marketing
enterprise
Дата публікації: гру-2022
Видавництво: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Бібліографічний опис: Каліна І. І. Організаційно-економічний механізм реалізації засад маркетингу на підприємстві в адаптаційний період / І. І. Каліна‬, Ю. В. Мазур // Економічний простір. – 2022. – № 182. – С. 73-78
Короткий огляд (реферат): UK: В статті обгрунтовано організаційно-економічний механізм реалізації засад маркетингу на підприємстві в адап-таційний період, який складається із підсистем: функціональні, забезпечувальні та спеціальні. Кожна підсистема включає свої ключові елементи для розвитку підприємства. Фукціональні підсистема включає: стратегію впрова-дження нових товарів та послуг за потребами (проблематикою) суспільства, комплексну оцінку наслідків діяльності підприємства в період воєнного стану, прогноз результатів діяльності підприємства в адаптаційний та після адап-таційний період, планування економічних показників за стратегією впровадження нового товару (послуг), мотиваційні механізми впровадження нових типів продукції, виробів, послуг. Забезпечувальні підсистеми включає: інформаційне, нормативно-правове, ресурсне, фінансове, органіцазійно-цифрове, кадрове забезпечення. Дану підсистему потрібно формувати на засадах широкого провадження цифровізації. Група спеціальних підсистем доповнює функціональні, посилюючи або гальмуючи окремі процеси управління, ситуації, що сформувалась унаслідок збуту нової продукції чи надання послуг в адаптаційний період.
EN: Marketing during the adaptation period is a complex system of measures that allows you to direct the activities of the enter-prise to meet public needs (problems) and consumer needs and, thanks to this, to obtain planned profits, maintain the stability of the enterprise, and increase the efficiency of its operation for the sake of the economic development of the state. The article substantiates the organizational and economic mechanism of implementing the principles of marketing at the enterprise during the adaptation period, which consists of subsystems: functional, supply and special. Each subsystem includes its key elements for the development of the enterprise. The functional subsystem includes: a strategy for the introduction of new goods and ser-vices according to the needs (problems) of society, a comprehensive assessment of the consequences of the enterprise's activities during the period of martial law, a forecast of the results of the enterprise's activities in the adaptation and post-adaptation periods, planning of economic indicators according to the strategy for the introduction of new goods (services), motivational mechanisms for introducing new types of products, products, and services. Support subsystems include: informational, regula-tory, resource, financial, organizational and digital, personnel support. This subsystem should be formed on the basis of wide-spread digitalization. A group of special subsystems complements the functional, strengthening or inhibiting individual man-agement processes, the situation that was formed as a result of the sale of new products or the provision of services during the adaptation period. The implementation of the organizational and economic mechanism uses universal and adaptive approaches to the definition of marketing functions, the market is an adaptive tool for the development of the enterprise and the economy of the country, and it is an essential tool, because on the market there are buying and selling relations, which are the basis for the functioning of any systems: marketing research, development of adaptive marketing strategies, analysis of production and sales capabilities of the enterprise, market segmentation, product policy, price policy, distribution policy, communication policy, analysis and control of marketing activities.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/9865
Інші ідентифікатори: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1192
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/182-10
Розташовується у зібраннях:№ 182

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kalina.pdf368,69 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.