Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8222
Назва: Вітчизняні стартапи на міжнародному ринку та їхній інноваційний потенціал
Інші назви: Отечественные стартапы на международном рынке и их инновационный потенциал
Domestic startups on the international market and their innovative potential
Автори: Пайтра, Наталія Григорівна
Пайтра, Наталья Григорьевна
Paitra, Nataliia
Брочковська, О. А.
Брочковская, О. А.
Brochkovska, Olha
Ключові слова: стартап
стартап-проєкт
інноваційний потенціал
індивідуальний підприємець
інвестор
інноваційний продукт
стартап-проект
инновационный потенциал
индивидуальный предприниматель
инвестор
инновационный продукт
startup
startup project
innovation potential
individual entrepreneur
investor
innovative product
Дата публікації: лис-2021
Видавництво: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Бібліографічний опис: Пайтра Н. Г. Вітчизняні стартапи на міжнародному ринку та їхній інноваційний потенціал / Н. Г. Пайтра, О. А. Брочковська // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 33. – С. 243-250.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті досліджено теоретичні основи поняття «стартап», чинники ефективності подібних проєктів та вплив стартапів на економіку окремих країн, у тому числі на економіку України. Розглянуто останні тенденції стартап-руху у світі та в Україні, зокрема означено найкращі країни та міста за критеріями створеного середовища для стартаперів. Проаналізовано найбільш успішні зарубіжні та вітчизняні стартапи з метою визначення чинників, що зумовили їхній успіх. Охарактеризовано методи оцінки інноваційного потенціалу стартапів. Виокремлено головні критерії різних рівнів, що створюють можливості реалізації українських та зарубіжних стартапів та знижують їхні темпи розвитку, у тому числі зазначено, що час запуску є основним критерієм успіху проєкту, а відсутність попиту на продукти чи послуги стартапу – основним чинником провалу компанії. Наголошено на значному інноваційному потенціалі вітчизняної економіки.
RU: В статье исследованы теоретические основы понятия «стартап», факторы эффективности подобных проектов и влияние стартапов на экономику отдельных стран, в том числе на экономику Украины. Рассмотрены последние тенденции стартап-движения в мире и Украине, в частности обозначены лучшие страны и города по критериям созданной среды длястартаперов. Проанализированы наиболее успешные зарубежные и отечественные стартапы с целью определения факторов, обусловивших их успех. Охарактеризованы методы оценки инновационного потенциала стартапов. В процессе исследования выделены главные критерии разных уровней, создающие возможности реализации украинских и зарубежных стартапов и снижающие их темпы развития, в том числе отмечено, что время запуска является основным критерием успеха проекта, а отсутствие спроса на продукты или услуги стартапа – основным фактором провала компании. Отмечен значительный инновационный потенциал отечественной экономики.
EN: Modern entrepreneurship is, in a way, a creative activity aimed at creating and developing a new, innovative product. Similar changes in entrepreneurial activity took place not so long ago, and the activity itself was called a startup. Now startups are a powerful engine of economic development in general, as well as small and medium-sized businesses. The article examines the theoretical foundations of the concept of "startup", the effectiveness of such projects and the impact of startups on the economy of individual countries, including the economy of Ukraine. The latest trends of the startup movement in the world and in Ukraine are considered, in particular, the best countries and cities are identified according to the criteria of the created environment for startups. The most successful foreign and domestic startups are analyzed in order to determine the factors that led to their success. Methods for assessing the innovative potential of startups are described. The study highlights the main criteria of different levels that create opportunities for Ukrainian and foreign startups and reduce their pace of development, including the fact that the launch time is the main criterion for project success, and lack of demand for startup products or services – the main factors of company failure. In Ukraine, the practice of creating startups has existed for a long time, but, unfortunately, receives almost no support from domestic investors, as a result of which the founders of such projects emigrate to other countries, where the search for investors does not take years. A significant number of existing domestic startups are Ukrainian only formally, as they receive funding from foreign investors. The development of innovative startups in Ukraine is a promising area of research for theoretical, methodological and practical application. It is expected that the active development of innovative startups will help increase the competitiveness of domestic goods and economic growth at both the regional and national levels as a whole. In the future, startups can become a significant factor in strengthening the national economy.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8222
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/33_2021/37.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.33-35
Розташовується у зібраннях:№ 6 (33)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Paitra.pdf478,72 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.