Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8183
Назва: Аналіз кон’юнктури продовольчого ринку та визначення стратегічних цілей його розвитку
Інші назви: Analysis of food market conjuncture and determination of strategic goals of its development
Автори: Соколюк, Сергій Юрійович
Sokoliuk, Serhii
Бленда, Наталія Олександрівна
Blenda, Nataliia
Жарун, Олена Володимирівна
Zharun, Olena
Ключові слова: імпорт
експорт
кон’юнктура ринку
продовольчий ринок
самозабезпечення
market conjuncture
food market
self-sufficiency,
export
import
Дата публікації: гру-2021
Видавництво: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Бібліографічний опис: Соколюк С. Ю. Аналіз кон’юнктури продовольчого ринку та визначення стратегічних цілей його розвитку / С. Ю. Соколюк, Н. О. Бленда, О. В. Жарун // Економічний простір. – 2021. – № 176. – С. 34-47
Короткий огляд (реферат): UK: У статті проаналізовано кон’юнктуру продовольчого ринку України та тенденції його розвитку. Визначено фактичну ємність внутрішнього ринку за окремими продуктами з огляду на зменшення обсягів середньодушового споживання населенням окремих продуктів харчування та скорочення чисельності населення України. Встановлено, що зростання обсягів валового виробництва продукції сільського господарства забезпечило покращення рівня самозабезпеченості продуктами харчування в Україні. Задоволення потреб населення у продовольстві у межах його купівельної спроможності майже повністю забезпечується за рахунок продукції вітчизняного виробництва, за винятком плодів, ягід та винограду. Визначено рівень і динаміку імпортозалежності ринку продовольчих товарів загалом та у розрізі окремих товарних груп зокрема. За результатами аналізу кон’юнктури продовольчого ринку України визначено стратегічні цілі його розвитку.
EN: The article analyzes the conjuncture in the food market of Ukraine and trends in its development. The actual capacity of the domestic market for certain products has been determined, taking into account the reduction of the average per capita consump-tion of certain food products by the population and the reduction of the population of Ukraine. It is established that the growth of gross output of agricultural products has improved the level of self-sufficiency in food in Ukraine. Satisfaction of the popula-tion’s food needs, within its purchasing power, is almost entirely provided by domestic products, with the exception of fruits, berries, and grapes. The food market in Ukraine is imperfect, the demand for food is not met by increasing production, but is formed in conditions of low solvency of the population, and the actual consumption of food does not reach the level of rational physiological norms. The formation of the domestic food market, except for gross domestic production, depends on exports and imports of certain groups of food products. Analysis of the dynamics of export-import operations with food products showed a rapid trend towards increasing exports of grain and oil. At the same time, we note an increase in imports of fruits, as well as potatoes, vegetables, oil and milk, and dairy products. A partly significant percentage of imports of fruits, berries, and oil are determined by the import into Ukraine of products that are not produced in our natural and climatic conditions: tropical fruits, olive oil, etc. However, the percentage of import dependence on fruits, berries, and grapes, as well as oil (except sunflower) is much higher than the 30 percent threshold. Effective development of the food market, which will ensure the balance of supply and demand and meet the needs of the population in quality food, should take place by combining the laws of a market economy, good governance, and improving living standards. According to the results of the analysis of conjuncture of the food market of Ukraine, the strategic goals of its development aimed at elimination of existing disparities in agricultural and industrial produc-tion, quality of life, a transition from the export of raw materials to export of value-added goods are determined.Keywords: market conjuncture, food market, self-sufficiency, export, import.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/8183
Інші ідентифікатори: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1016
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/176-6
Розташовується у зібраннях:№ 176

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Sokoliuk.pdf368,8 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.