Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7991
Назва: Система нематеріальної мотивації: теоретичні засади
Інші назви: Система нематериальной мотивации : теоретические принципы
Intangible motivation system: theoretical fundamentals
Автори: Винничук, Роксолана Олександрівна
Выннычук, Роксолана Александровна
Vynnychuk, Roksolana
Рубаха, Ніна Валентинівна
Рубаха, Нина Валентиновна
Rubakha, Nina
Ключові слова: мотивація
мотиви
мотиватори
нематеріальна мотивація
нефінансові стимули
мотивация
мотивы
мотиваторы
нематериальная мотивация
нефинансовые стимулы
motivation
motives
motivators
intangible motivation
non-financial incentives
Дата публікації: лис-2021
Видавництво: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Бібліографічний опис: Винничук Р. О. Система нематеріальної мотивації: теоретичні засади / Р. О. Винничук, Н. В. Рубаха // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 33. – С. 83-88.
Короткий огляд (реферат): UK: Автори статті розглядають нематеріальну мотивацію як основу стимулювання працівників до розвитку та продуктивності. Зважаючи на обмеженість ресурсів організації, не завжди є змога мотивувати персонал шляхом виплати додаткових премій, компенсацій, доплат та інших видів матеріальної мотивації, тому вибрана тема статті є актуальною та важливою. Розглянуто чинники впливу мотивації трудових ресурсів на підприємство в розрізі їх контексту. Проаналізовано типи нематеріальної мотивації, зокрема моральну, психологічну, організаційну та соціальну, а також виділено приклади мотиваторів та їх характеристики для кожного типу такої мотивації. Проаналізовано основні переваги використання нематеріальних мотиваторів та їхній вплив на підприємство, а також зроблено загальні висновки.
RU: Авторы статьи рассматривают нематериальную мотивацию как основу стимулирования работников к развитию и производительности. Учитывая ограниченность ресурсов организации, не всегда есть возможность мотивировать персонал путем выплаты дополнительных премий, компенсаций, доплат и других видов материальной мотивации, поэтому выбранная тема статьи актуальна и важна. Рассмотрены факторы влияния мотивации трудовых ресурсов на предприятие в разрезе их контекста. Проанализированы типы нематериальной мотивации, в частности моральная, психологическая, организационная и социальная, а также выделены примеры мотиваторов и их характеристики для каждого типа такой мотивации. Проанализированы основные преимущества использования нематериальных мотиваторов и их влияние на предприятие, а также сделаны общие выводы.
EN: Motivation is a powerful tool in the hands of a leader to motivate his subordinates to act in the desired way, satisfying their needs and desires. The authors of the article consider intangible motivation as a basis for stimulating employees to develop and produce. Due to the organization's limited resources, it is not always possible to motivate staff by paying additional bonuses, compensations, surcharges, and other types of material motivation. However, according to many motivational theories and practical research and observations, intangible motivation plays a vital role in working with staff. Therefore, the chosen topic of the article is relevant and essential. Motivation is one of the critical factors influencing the behavior and performance of a person in the organization, as well as one of the most important functions of the manager in the workplace, who must understand the requirements for employees to motivate them properly. The article emphasizes the practicality of using positive motivators and the short-term effects of negative ones. The authors analyzed the context of the following factors influencing the motivation of labor resources at the enterprise: achieving organizational goals, creating a favorable working environment, employee participation, employee autonomy and authority, stability of human resources, productivity, organizational efficiency, employee loyalty, an adaptation of human resources. The article also analyzes the types of intangible motivation, including moral, psychological, organizational, and social, as well as examples of motivators and their characteristics for each type of such motivation. Thus, within the framework of moral motivation, the authors analyze the sample of praise and recognition as important motivators of the employee; speaking of psychological motivation, the authors mention the construction of a system of values and individual approach to each employee; Examples of organizational motivation include improved working conditions, ergonomic space, and flexible schedule; but for social motivation, the authors give examples of employee participation and training. The authors identified and substantiated the main advantages of using non-financial motivators, in particular: reducing staff turnover, better team dynamics, improving the quality of goods and services, improving the image of employers.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7991
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/33_2021/14.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.33-12
Розташовується у зібраннях:№ 6 (33)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Vynnychuk.pdf256,9 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.