Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7601
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorМасленніков, Євген Іванович-
dc.contributor.authorМасленников, Евгений Иванович-
dc.contributor.authorMaslennikov, Yevhen-
dc.contributor.authorГусєв, Артем Олександрович-
dc.contributor.authorГусев, Артем Александрович-
dc.contributor.authorHusiev, Artem-
dc.date.accessioned2021-12-01T07:51:12Z-
dc.date.available2021-12-01T07:51:12Z-
dc.date.issued2021-09-
dc.identifierhttp://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/32_2021/7.pdf-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.32-5-
dc.identifier.citationМасленніков Є. І. Податок на додану вартість в Україні: поточний стан та шляхи реформування / Є. І. Масленніков, А. О. Гусєв // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2021. – № 32. – С. 35-38.en_US
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7601-
dc.description.abstractUK: У статті досліджено теоретичні та методологічні засади системи оподаткування податком на додану вартість в Україні. Визначено економічну сутність податку на додану вартість. Проаналізовано чинну методику оподаткування податком на додану вартість в Україні, а також вплив цього податку на рівень доходів державного бюджету України. Наведено низку прикладів міжнародного досвіду регулювання системи оподаткування податком на додану вартість. Встановлено, що поточна модель стягнення податку на додану вартість має низку недоліків, які стосуються перш за все суттєвого штучного завищення витрат населення на споживання. Задля усунення недоліків запропоновано концепцію реформування податку на додану вартість в Україні, яка передбачає впровадження диференційованих ставок цього податку залежно від групи товарів і послуг.en_US
dc.description.abstractRU: В статье исследованы теоретические и методологические основы системы налогообложения налогом на добавленную стоимость в Украине. Определена экономическая сущность налога на добавленную стоимость. Проанализирована действующая методика налогообложения налогом на добавленную стоимость в Украине, а также влияние этого налога на уровень доходов государственного бюджета Украины. Приведен ряд примеров международного опыта регулирования системы налогообложения налогом на добавленную стоимость. Установлено, что текущая модель взыскания налога на добавленную стоимость имеет ряд недостатков, которые касаются прежде всего существенного искусственного завышения расходов населения на потребление. С целью устранения недостатков предложена концепция реформирования налога на добавленную стоимость в Украине, которая предусматривает внедрение дифференцированных ставок этого налога в зависимости от группы товаров и услуг.-
dc.description.abstractEN: The article explores the theoretical and methodological foundations of the system of taxation by value-added tax in Ukraine. The economic essence of the value-added tax is determined. The current method of taxation by value-added tax in Ukraine, as well as the impact of this tax on the level of revenues of the state budget of Ukraine is analyzed. A number of examples of international experience in regulating the system of taxation by value-added tax are given. It is established that the current model of recovery of value-added tax has a number of shortcomings, which relate, first of all, to a significant artificial overestimation of household consumption expenditures. In order to eliminate the shortcomings, the concept of reforming the value added-tax in Ukraine is proposed, which provides for the introduction of differentiated rates of this tax depending on the group of goods and services. Value-added tax is a national indirect tax that is accrued and paid in accordance with section V of the Tax Code of Ukraine. Value-added tax is included in the price of goods and services and is actually paid by the end user. Value-added tax aims exclusively at the fiscal function and actually leads to a violation of the law of supply and demand. In Ukraine, value-added tax today is the main source of budget revenues (more than 35% of total tax revenues), which does not contribute to the economic growth of the country. The basic value-added tax rate in Ukraine is 20%, which roughly coincides with the EU countries, but does not take into account the relatively low level of purchasing power of the population in the country. The concept of reforming the value-added tax system in Ukraine provides for the creation of differentiated tax rates depending on the group of goods and services – the object of taxation on the basis of the elasticity of their demand for income, as well as the abolition of the preferential rate of 14% for operations for the sale of agricultural products. The main goal of such reform of the value-added tax in Ukraine is to reduce the tax burden for low-income taxpayers while minimizing the reduction of tax revenues to the state budget of Ukraine.-
dc.language.isouken_US
dc.publisherДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»en_US
dc.subjectподаток на додану вартістьen_US
dc.subjectсистема оподаткуванняen_US
dc.subjectдоходи державного бюджетуen_US
dc.subjectвитрати на споживанняen_US
dc.subjectставки податку на додану вартістьen_US
dc.subjectналог на добавленную стоимостьen_US
dc.subjectсистема налогообложенияen_US
dc.subjectдоходы государственного бюджетаen_US
dc.subjectрасходы на потреблениеen_US
dc.subjectставки налога на добавленную стоимостьen_US
dc.subjectvalue-added taxen_US
dc.subjecttaxation systemen_US
dc.subjectrevenues of the state budgeten_US
dc.subjectconsumption expendituresen_US
dc.subjectvalue-added tax ratesen_US
dc.titleПодаток на додану вартість в Україні: поточний стан та шляхи реформуванняen_US
dc.title.alternativeНалог на добавленную стоимость в Украине: текущее состояние и пути реформированияen_US
dc.title.alternativeValue added tax in Ukraine: current state and ways of reformingen_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:№ 5 (32)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Maslennikov.pdf181,28 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.