Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7458
Назва: Ключові аспекти процесу управління посередницькою діяльністю на підприємствах, орієнтованих на зовнішній ринок
Інші назви: Key aspects of the management process intermediary activities in enterprises focused on the foreign market
Автори: Артьомова, Анастасія Юріївна
Artyomova, Anastasia
Ключові слова: посередницька діяльність
зовнішньоекономічна діяльність
процес управління
механізм управління
intermediary activity
foreign economic activity
management process
management mechanism
Дата публікації: лип-2021
Видавництво: ДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»
Бібліографічний опис: Артьомова А. Ю. Ключові аспекти процесу управління посередницькою діяльністю на підприємствах, орієнтованих на зовнішній ринок / А. Ю. Артьомова // Економічний простір. – 2021. – № 170. – С. 34-38.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті розкрито базові теоретичні аспекти процесу управління посередницькою діяльністю на підприємствах, які орієнтовані на зовнішній ринок. Обґрунтовано сутність понять посередницької діяльності у зовнішньоекономічній діяльності й управління цією діяльністю. Розкриття сутності власне процесу управління даним видом діяльності побудовано на виявленні його стратегічних завдань на підприємствах, що займаються зовнішньоекономічною діяльністю. Уточнено теоретичну сутність категорії «механізм» із погляду його «дуальності» на основі структурно-функціонального підходу стосовно вивчення цього економічного терміну, на прикладі окремого випадку механізму управління. Розкрито в узагальненому вигляді структуру механізму управління, яка представлена такими елементами: функції і принципи управління, засоби реалізації управлінського впливу і практичної реалізації.
EN: The article reveals the basic theoretical aspects of the process of managing intermediary activities in enterprises that are focused on the foreign market. The essence of the concepts of intermediary activity in foreign economic activity and management of this activity is substantiated. The first of the above concepts is the implementation of foreign trade activities through trade agents-intermediaries, who perform intermediary functions on behalf of suppliers or buyers. Disclosure of the essence of the actual management process of this type of activity is based on identifying strategic management objectives, which are to determine the benefits of economic and social development in the implementation of innovation, investment and foreign economic activity of enterprises. In general, it is determined that the process of management of intermediary activities is based on such strategies as protectionism, competitiveness, integration. The essence of these strategies in relation to the process of management of intermediary activities at enterprises engaged in foreign economic activity is revealed. The theoretical essence of the category «mechanism» is specified from the point of view of its «duality» on the basis of the structural-functional approach concerning studying of this economic term, on an example of a separate case of the control mechanism. Thus the basic stages of process of management of intermediary activity are formulated, namely: Setting development goals; Assessment of the current situation; Identify key issues; Development of management decisions; Determining the composition and interacting resources; Calculation of economic efficiency. The structure of the management mechanism is revealed in the generalized kind which is presented by the following elements: functions and principles of management, means of realization of administrative influence and practical realization. Thus, the article defines that the mechanism of management of intermediary activities in enterprises engaged in foreign economic activity should be understood as a set of different forms, legal, economic, administrative methods and tools that interact and complement each other and perform the function of deterrence and stimulation in interactions. and successful implementation of foreign economic activity of enterprises.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/7458
Інші ідентифікатори: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/901/873
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/170-6
Розташовується у зібраннях:№ 170

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Artyomova.pdf335,27 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.