Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6882
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЗлидник, Марта Ігорівна-
dc.contributor.authorZlydnyk, Marta-
dc.date.accessioned2021-07-09T07:58:39Z-
dc.date.available2021-07-09T07:58:39Z-
dc.date.issued2021-04-
dc.identifierhttp://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/853/827-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/168-6-
dc.identifier.citationЗлидник М. І. Методологія оцінювання конкурентоспроможності продовольчої продукції / М. І. Злидник // Економічний простір. – 2021. – №168. – С. 37-43‬‬en_US
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6882-
dc.description.abstractUK: У статті здійснено поетапну характеристику методології оцінювання конкурентоспроможності продукції та ви-значено конкретні її етапи. Особливу увагу приділено визначенню методів оцінювання рівня конкурентоспроможності продукції, способу та формі представлення результатів її оцінювання. Охарактеризовано такі основні методи оці-нювання рівня конкурентоспроможності продукції, як: методи, які ґрунтуються на аналізі порівняльних та відносних переваг; методи, що базуються на теорії рівноваги фірми і галузі; методи, побудовані на основі теорії ефективної конкуренції; методи, які ґрунтуються на теорії якості товару; матричні методи оцінки конкурентоспроможності; індексні методи оцінки конкурентоспроможності; комплексні методи (у тому числі інтегральні); метод, який ґрунту-ються на теорії мультиплікатора; метод визначення позиції в конкуренції з погляду стратегічного потенціалу підпри-ємства та методика нейронних мереж. На основі аналізу автором узагальнено та сформовано комплексну таблицю різноманітних методик оцінки конкурентоспроможності, визначено їхні переваги та недоліки.en_US
dc.description.abstractEN: The article provides a step-by-step description of the methodology for assessing the competitiveness of products and identi-fies specific stages. Having carried out a detailed description of a large number of existing methodologies for assessing the competitiveness of products, a general scheme for determining a comprehensive indicator of the level of its competitiveness. Particular attention is paid to the definition of methods for assessing the level of competitiveness of products, method and form of presentation of the results of its evaluation. Substantiation of methods, means and accuracy of quantitative assessment of competitiveness indicators is of fundamental importance, as different approaches can be applied to the definition of different groups of competitiveness indicators. The selected methods of determination determine the use of appropriate means, and as a consequence, a certain degree of accuracy. The following main methods of assessing the level of product competitiveness are characterized as: methods based on the analysis of comparative and relative advantages, methods based on the theory of equilibrium of the firm and industry; methods based on the theory of effective competition; methods based on the theory of product quality; matrix methods of competitiveness assessment; index methods of competitiveness assessment; complex methods (including integrated); a method based on the theory of the multiplier; method of determining the position in the competition in terms of strategic potential of the enterprise and the method of neural networks. Based on the analysis, the author summarizes and forms a comprehensive table of various methods of assessing competitiveness, identifies their advantages and disadvan-tages. Thus, for each case it is necessary to reasonably approach the choice of a method of assessing the competitiveness of the enterprise and its products, taking into account their advantages and disadvantages, as well as the cost of analysis and speed of obtaining the result. In this regard, there is an urgent need to develop methodological aspects of assessing the competitive-ness of state enterprises and their products, which operate in conditions of difficulty in obtaining reliable information about the competitor, taking into account the specifics of economic development.-
dc.language.isouken_US
dc.publisherДВНЗ ''Придніпровська державна академія будівництва та архітектури''en_US
dc.subjectметодологіяen_US
dc.subjectметодen_US
dc.subjectметодика порівняльних перевагen_US
dc.subjectмодель мультиплікатораen_US
dc.subjectконкурентоспроможність продовольчої продукціїen_US
dc.subjectметодологія оцінювання конкурентоспроможностіen_US
dc.subjectmethodologyen_US
dc.subjectmethoden_US
dc.subjectmethodology of competitiveness assessmenten_US
dc.subjectmultiplier modelen_US
dc.subjectcompetitiveness of food productsen_US
dc.subjectmethods of comparative advantagesen_US
dc.titleМетодологія оцінювання конкурентоспроможності продовольчої продукціїen_US
dc.title.alternativeMethodology of evaluation of competitiveness of food productsen_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:№ 168

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Zlydnyk.pdf381,94 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.