Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6393
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorОвчарук, Олена Михайлівна-
dc.contributor.authorOvcharuk, Olena-
dc.date.accessioned2021-05-13T10:06:00Z-
dc.date.available2021-05-13T10:06:00Z-
dc.date.issued2021-02-
dc.identifierhttp://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/811-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/166-8-
dc.identifier.citationОвчарук О. М. Трансформація методології стимулювання та мотивації персоналу / О. М. Овчарук // Економічний простір. – 2021. – № 166. – С. 48-52en_US
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6393-
dc.description.abstractUK: У статті розглянуто основні підходи до методології стимулювання та мотивації праці на підприємстві. Метою дослідження є розроблення теоретико-методологічних положень, методичних підходів до формування, функціонування та розвитку системи стимулювання працівників. Узагальнено погляди вчених-економістів на сутність понять категорій «мотивація» і «стимулювання». Установлено, що більшість науковців виходить із того, що мотивація – більш широке поняття, ніж стимулювання. Розглянуто процес мотивації з позиції впливу стимулу на формування мотиву. Стимулювання працівників в організації являє собою не лише процес, а й систему, отже, визначаючи технологічний складник методології, автор виходить із розуміння її як системи і процесу одночасно. У статті сформовано структуру системи стимулювання працівників у різних типах соціально-трудових відносин. У результаті дослідження генезису соціально-трудових відносин і концептуальних основ управління й мотивації, розвитку суспільства та науково-технічного прогресу виявлено доцільність розроблення теоретико-методологічного підходу до стимулювання працівників, що відповідає вимогам нової парадигми управління соціально-економічними системами.en_US
dc.description.abstractEN: The main approaches to the methodology of staff incentive and engagement are considered in the article. The research aim is to develop theoretical and methodological provisions, methodological approaches to the formation, functioning and develop-ment of a staff incentive scheme. Today, economics has developed several contradictory approaches to the definition of a cat-egory “staff incentive scheme”, as a consequence of ambiguous understanding of such categories as “motive” and “stimulant”, “engagement” and “incentive”. The issue of the relation between these concepts has remained controversial. In management practice, these categories are not differentiated, they are considered rather as synonymous concepts. The author has summa-rized the views of economists on the essence of the “incentive” and “engagement” concepts. It has been determined that, most scientists proceed from the fact that engagement is a broader concept than incentive. The article examines the engagement pro-cess from the standpoint of the stimulant impact on the motive formation. Staff incentive in an organization is not only a process but also a system, therefore, defining the technological component of the methodology, the author considered it as a system and process at the same time. The article describes the structure of a staff incentive scheme in different types of social and labor relations. As a result of studying the genesis of social and labor relations and the conceptual fundamentals of management and engagement, society development and the scientific and technological progress, the author found that development of a theoreti-cal and methodological approach to staff incentive is efficient and meets the requirements of a new paradigm of socio-economic systems. A theoretical and methodological approach to staff incentive has been offered. This approach differs in the concepts of incentive as a system and process in the formation and support of which the object of management together with the subject is involved. The worldview aspect of the methodology was formed as a result of the development of mechanistic, humanistic, socially-oriented and participative approaches to human resources management. The cognitive component of the methodology is shown in the development of theories which reflect this evolution: classical management theories, the concept of human rela-tions, the concept of human resources, the concept of socially responsible and ethical management-
dc.language.isouken_US
dc.publisherДВНЗ «Придніпровська державна академія будівництва та архітектури»en_US
dc.subjectстимулюванняen_US
dc.subjectуправлінняen_US
dc.subjectдіяльністьen_US
dc.subjectефективністьen_US
dc.subjectпідприємствоen_US
dc.subjectроботодавціen_US
dc.subjectменеджментen_US
dc.subjectметодикаen_US
dc.subjectмотиваціяen_US
dc.subjectперсоналen_US
dc.subjectactivityen_US
dc.subjecteffectivenessen_US
dc.subjectmanagementen_US
dc.subjectmethodologyen_US
dc.subjectincentiveen_US
dc.subjectadmin-istrationen_US
dc.subjectenterpriseen_US
dc.subjectemployersen_US
dc.subjectengagementen_US
dc.subjectstaffen_US
dc.titleТрансформація методології стимулювання та мотивації персоналуen_US
dc.title.alternativeTransformation of methodology of staff incentive and engagementen_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:№ 166

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Ovcharuk .pdf327,55 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.