Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6331
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЄвтушенко, Наталя Олександрівна-
dc.contributor.authorYevtushenko, Natalia-
dc.contributor.authorДрокіна, Ніна Іванівна-
dc.contributor.authorDrokina, Nina-
dc.contributor.authorСавенко, Н. В.-
dc.contributor.authorSavenko, Anastasia-
dc.date.accessioned2021-05-05T07:56:28Z-
dc.date.available2021-05-05T07:56:28Z-
dc.date.issued2020-07-
dc.identifierhttp://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/28-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/156-23-
dc.identifier.citationЄвтушенко Н. О. Стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства: теоретичний аспект / Н. О. Євтушенко, Н. І. Дрокіна, Н. В. Савенко // Економічний простір. – 2020. – № 156. – С. 129-135.en_US
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/6331-
dc.description.abstractUK: У статті проаналізовані теоретичні засади дослідження поняття «стратегічне управління» підприємством та здійснено огляд економічної літератури з питань сутності визначення «конкурентоспроможність підприємства». На основі проведеного аналізу представлено змістовні характеристики, які розкривають значення економічної категорії «стратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства», що дало підстави для систематизації та виокремлення специфічних рис цього поняття відповідно до принципів маркетингового та стратегічного управління. В умовах жорсткої конкуренції виникла необхідність формування механізму стратегічного управління конкурентоспроможністю підприємства, який забезпечить ефективне його функціонування у довгостроковій перспективі за сформованими конкурентними перевагами, що створить для підприємства можливість ефективно і результативно діяти шляхом розробки та реалізації системи стратегій, мобілізувати зусилля та досягати успіху на ринку відносно конкурентів.en_US
dc.description.abstractEN: The article analyzes the theoretical foundations of the study of the concept of “strategic management” of the enterprise. It is established that the meaningful characteristic of the concept of “strategic management of the enterprise” is a process based strategies for rational allocation of resources, which will allow the company to achieve the desired state of competitiveness in the long run. A review of the economic literature on the essence of the definition of “enterprise competitiveness”. Taking into account the opinions of well-known scientists, it is proved that the competitiveness of the enterprise is a set of opportunities of the enterprise to effectively use its resource potential for the production and sale of competitive products (services) in order to obtain the desired results. In the course of the analysis of the substantive characteristics of the definition of “strategic management” and “competitiveness of the enterprise”, revealed the essence of the concept of “strategic management of enterprise competitiveness”, which is proposed to be considered as a continuous and multifaceted process, which is implemented through the categories of unity, coherence and internal consistency of strategic decisions of human capital, focus on obtaining long-term competitive advantages in the market with timely adjustment of goals and strategies, which will help the company to choose in a timely manner ways of innovation, structural adjustment or crisis management. This gave grounds for systematization and identification of specific features of this concept in accordance with the principles of management (the principle of self-organization, the principle of complexity, the principle of perspective, the principle of diversification, the principle of phasing and cyclicality, the principle of resource reservation, the principle of priority, the principle of reflection). In conditions of fierce competition there is a need to form a mechanism for strategic management of enterprise competitiveness, which will ensure the effective operation of the enterprise in the long run on the competitive advantages, which will create an opportunity for the company to act effectively and efficiently by developing and implementing competitors.-
dc.language.isouken_US
dc.subjectстратегічне управлінняen_US
dc.subjectконкурентоспроможність підприємстваen_US
dc.subjectпринципиen_US
dc.subjectмеханізмen_US
dc.subjectмодельen_US
dc.subjectстратегіяen_US
dc.subjectпідприємствоen_US
dc.subjectstrategic managementen_US
dc.subjectenterprise competitivenessen_US
dc.subjectprinciplesen_US
dc.subjectmechanismen_US
dc.subjectmodelen_US
dc.subjectstrategyen_US
dc.subjectenterpriseen_US
dc.titleСтратегічне управління конкурентоспроможністю підприємства: теоретичний аспектen_US
dc.title.alternativeStrategic management of enterprise competitiveness: theoretical aspecten_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:№ 156

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Yevtushenko.pdf462,56 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.