Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5955
Назва: Економіка малого підприємства на ринку нафтопереробних продуктів у короткостроковому періоді
Інші назви: Economy of a small enterprise in the market of oil refining products in the short term
Автори: Краснодєд, Тетяна Леонідівна
Krasnodied, Tetiana
Бакіна, Тетяна Володимирівна
Bakina, Tetiana
Ключові слова: економіка
мікропідприємство
ринок
нафтопродукти
прогнозування
розвиток
реклама
товарообіг
ціна
ефективність
economy
microenterprise
market
oil products
forecasting
development
advertising
turnover
price
efficiency
Дата публікації: лип-2020
Бібліографічний опис: Краснодєд Т. Л. Економіка малого підприємства на ринку нафтопереробних продуктів у короткостроковому періоді / Т. Л. Краснодєд, Т. В. Бакіна // Економічний простір. – 2020. – № 157. – С. 55-59.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті проведено економіко-діагностичний аналіз торговельного підприємства малого бізнесу, що функціонує на ринку нафто-паливної сировини в Запорізькій області. Сировинний ринок є одним із тих секторів вітчизняної економіки, що найбільш динамічно розвиваються, в якому вирішуються соціально значущі завдання щодо забезпечення підприємств сировиною, а населення в подальшому – товарами і послугами. Ступінь його розвитку значно впливає не тільки на загальний розвиток економіки, а й на стан виробництва і якість життя населення. Це положення повною мірою можна віднести і до ринку нафтопродуктів, учасником якого є досліджуване мікропідприємство. У статті проведено економічний аналіз показників діяльності фірми за останні два роки. Обґрунтовано подальші перспективи її розвитку, в тому числі здійснено прогнозування динаміки цін та прибутку на короткостроковий період. Водночас запропоновано напрями подальшого розвитку та розширення підприємства в контексті маркетингу.
EN: The economic and diagnostic analysis of a small business trading enterprise that operates on the market of oil and fuel raw materials in the Zaporizhzhia region was conducted. Trade is one of the most important branches of the economy in which products are selling to consumers, and it does not matter how and where exactly goods or services are selling. Effective dynamic development of individual trade enterprises is very important for the development of the economy of Ukraine as a whole. The resource and consumer market is one of the sectors of the domestic economy that is developing most dynamically. It solves socially important tasks of providing enterprises with raw materials, and the population with goods and services in the future. The degree of its develop-ment significantly affects not only the overall development of the economy, but also the state of production and the quality of life of the population. This statement can be fully attributed to the market of oil products and diesel fuel. The microenterprise that we are investigating is a full-fledged participant of it. The key sector of this market is the trade in refined oil products, fuels and other goods, which currently provide a significant part of the country's tax revenue. This is what determines the relevance of diagnostics of a commercial enterprise that operates on the market of the oil refining industry. In the course of the research, the economic and organizational foundations of the enterprise's functioning, including relationships with suppliers and consumers, were thoroughly analyzed. The economic analysis of the company's performance indicators over the past two years, in particular, the financial and economic results of its activities, was carried out. Price analysis of purchases and sales was performed. A review of the commodityand geographical structure of product turnover was also conducted. The further prospects of the company's development were substantiated, including the forecast of price and profit dynamics for the short-term period. As measures to improve the efficiency of microenterprise development in the short term, the sale of natural gas (which is a new promising direction of business development at the regional level) and the introduction of advertising mechanisms were proposed.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/5955
Інші ідентифікатори: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/issue/view/29
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/157- 10
Розташовується у зібраннях:№ 157

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Krasnodied.pdf342,83 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.