Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4902
Назва: Бенчмаркінг як інструмент управління ефективністю підприємства в Україні
Інші назви: Бенчмаркинг как инструмент управления эффективностью предприятия в Украине
Benchmarking as an instrument on efficiency of enterprises in Ukraine
Автори: Панкратова, Леся Анатоліївна
Панкратова, Леся Анатольевна
Pankratova, Lesia
Макушок, Ольга Василівна
Макушок, Ольга Васильевна
Makushok, Olha
Бобко, Валентин Володимирович
Бобко, Валентин Владимирович
Bobko, Valentin
Ключові слова: бенчмаркінг
інструмент управління ефективністю
маркетинг-мікс
конкуренція
реінжиніринг
бенчмаркинг
инструмент управления эффективностью
маркетинг-микс
конкуренция
реинжинирин
benchmarking
instrument of management of efficiency
marketing mix
competition
reengineering
Дата публікації: жов-2020
Бібліографічний опис: Панкратова Л. А. Бенчмаркінг як інструмент управління ефективністю підприємства в Україні / Л. А. Панкратова, О. В. Макушок, В. В. Бобко // Cхідна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 26. – С. 87-91.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті висвітлено та оцінено стан наукової проблематики й дискусійних питань, що пов’язані з розвитком, організацією та плануванням бенчмаркінгу в кризових умовах України. Досліджено змістову характеристику бенчмаркінгу та проведено аналіз динаміки практичного застосування теорії бенчмаркінгу на початку її виникнення. Висвітлено переваги застосування бенчмаркінгу як інструменту управління ефективністю підприємства. Розглянуто та проаналізовано ефективність застосування процесу бенчмаркінгу як альтернативи повноцінному маркетинговому дослідженню. У процесі дослідження визначено основні особливості провадження бенчмаркінгу на підприємствах. Досліджено безумовний вплив бенчмаркінгу на підвищення загальної ефективності діяльності підприємств. Наголошено на необхідності використання підприємствами бенчмаркінгу як ефективної бізнес-технології в умовах сьогодення.
RU: В статье освещено и оценено состояние научной проблематики и дискуссионных вопросов, связанных с развитием, организацией и планированием бенчмаркинга в кризисных условиях Украины. Исследована содержательная характеристика бенчмаркинга и проведен анализ динамики практического применения теории бенчмаркинга в начале ее возникновения. Освещены преимущества применения бенчмаркинга как инструмента управления эффективностью предприятия. Рассмотрена и проанализирована эффективность применения процесса бенчмаркинга в качестве альтернативы полноценному маркетинговому исследованию. В процессе исследования определены основные особенности использования бенчмаркинга на предприятиях. Исследовано безусловное влияние бенчмаркинга на повышение общей эффективности деятельности предприятий. Сделан акцент на необходимости использования предприятиями бенчмаркинга как эффективной бизнес-технологии в сегодняшних условиях.
EN: In modern the economic environment for each enterprise extremely important also needs to be competitive and adequately and successfully to maintain competition. The main strategic objective of any enterprise is the accelerated development for ensuring adequate needs of consumers in the conditions of modernization of the country. The most effective way of overcoming negative trends in development of the organizations is change of approach to management. Today benchmarking is one of effective methods improvement of business on the basis of the best practices and enters in the most popular instruments of management. The critical economic situation of the economic sector in Ukraine demands strengthening of control of marketing activity. In article an assessment of a condition of a scientific perspective and the debatable questions connected with development, the organization and planning of a benchmarking in post-crisis conditions of Ukraine is considered and is given. Substantial characteristic of benchmarking is investigated. Benchmarking process to a full-fledged market research is considered an alternative. The main features of production of benchmarking at the enterprises are defined. The impact of benchmarking on increase in efficiency of activity of the enterprises is investigated. It is defined that benchmarking is the effective tool for definition of position of the organization in comparison with similar. Competent takeover of experience of the successful companies and introduction of the best methods of work in practical activities of the enterprise will allow to cut down expenses, to raise profit, to optimize the choice of the strategy, to sell competitive products both in the domestic market, and on international. It is revealed that in the course of introduction and realization of benchmarking in activity of the Ukrainian enterprises there is a number of bars, the insufficient number of experienced experts and unwillingness of the domestic enterprises to open own secrets of success, that is to give “a trade secret” are basic of which. The mentality of the Ukrainian business, specifics of business management, administrative style does not give the chance to receive the required indicators for comparison. This defect can be eliminated, making use of experience of the Ukrainian bran-ches of the international companies where foreign experience is more adapted to national conditions. Thus, it is necessary to adapt foreign developments on use of benchmarking for Ukrainian of the market environment. In the long term on the basis of borrowed experience in Ukraine creation and support of a system of not stopping improvements of effectiveness of business will take place. The Ukrainian enterprises will have an opportunity to compare efficiency indicators, to define weak and strengths in comparison with competitors in the national market and with world leaders. So, profound studying of successful foreign and domestic practice of benchmarking for increase in efficiency of activity, improvement of quality and increase in competitiveness of the enterprise which seeks to become the leader in the field of activity has to become prospect of a further research in a certain direction.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4902
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/index.php/vipusk-26-2020
DOI https://doi.org/10.32782/easterneurope.26-14
Розташовується у зібраннях:№ 3 (26)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Pankratova.pdf184,58 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.