Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4899
Назва: Оцінка ефективності консолідації капіталу в готельному бізнесі
Інші назви: Оценка эффективности консолидации капитала в гостиничном бизнесе
Estimating the efficiency of consolidation to the capital in the hotel business
Автори: Нікітіна, Тетяна Андріївна
Никитина, Татьяна Андреевна
Nikitina, Tatyana
Богуславський, Олександр Володимирович
Богуславский, Александр Владимирович
Boguslavskyy, Oleksandr
Ключові слова: готельний бізнес
консолідація капіталу
форми консолідації капіталу
стратегічні альянси
злиття та поглинання
готельні ланцюги
ефективність консолідації капіталу
гостиничный бизнес
консолидация капитала
формы консолидации капитала
стратегические альянсы
слияния и поглощения
эффективность консолидации капитала
hotel business
capital consolidation
forms of capital consolidation
strategic alliances
mergers and acquisitions
hotel chains
efficiency of capital consolidation
Дата публікації: жов-2020
Бібліографічний опис: Нікітіна Т. А. Оцінка ефективності консолідації капіталу в готельному бізнесі / Т. А. Нікітіна, О. В. Богуславський // Cхідна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 26. – С. 82-86.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті розглянуто консолідацію капіталу як економічний термін. Проаналізовано застосування консолідації капіталів провідними світовими готельними компаніями. Доведено, що найбільш поширеними формами консолідації капіталу в готельному бізнесі є стратегічні альянси, а також злиття та поглинання. Представлено основні підходи до визначення ефективності здійснення консолідації капіталу підприємствами готельної індустрії. Оцінювання ефективності потенційної консолідації представлено у вигляді визначення коефіцієнта ефективності діяльності готельних підприємств в результаті консолідації їх капіталів; представлено розрахунок ефекту синергії від проведення потенційної консолідації капіталів підприємств готельного бізнесу.
RU: В статье рассмотрена консолидация капитала как экономический термин. Проанализировано применение консолидации капиталов ведущими мировыми гостиничными компаниями. Доказано, что наиболее распространенными формами консолидации капитала в гостиничном бизнесе являются стратегические альянсы, а также слияния и поглощения. Представлены основные подходы к определению эффективности осуществления консолидации капитала предприятиями гостиничной индустрии. Оценивание эффективности потенциальной консолидации представлено в виде определения коэффициента эффективности деятельности гостиничных предприятий в результате консолидации их капиталов; представлен расчет эффекта синергии от проведения потенциальной консолидации капиталов предприятий гостиничного бизнеса.
EN: The article considers the capital consolidation as an economic term. The application of the capital consolidation by the world’s leading hotel companies is analyzed. The main reasons motivating the hotel business to consolidate capital have been studied. Enterprises of the hotel business apply capital consolidation in order to achieve the maximum effect from their activities and gain a competitive advantage in the hotel services market. The article presents the main forms of the capital consolidation of enterprises. There is a blending of capital both between the hotel companies themselves and with companies in related industries. There is a rapid development of hotel chains in the world. Hotel chains are created both inside the country and beyond its borders. There is a transnationalization of the capital of the hotel business. The article shows that the most common forms of the capital consolidation in the hotel business are strategic alliances, mergers and acquisitions. The advantages of a strategic alliance as a form of capital consolidation are presented. The main approaches to determining the effectiveness of the capital consolidation by the hotel industry are considered. At the same time, the consolidation of capital of the hotel industry is not always successful and leads to the desired effect. It is proved that the expediency of pooling the capital of the hotel industry should be based on assessing the effectiveness of potential consolidation and identifying likely risks. Evaluation of the effectiveness of potential consolidation is presented in the form of determining the efficiency of hotel enterprises as a result of consolidation of their capital and identifying the value of the newly created company (after the consolidation). It has also been shown that a strong reason for hotel companies to pool capital with other companies is the desire to achieve a synergistic effect. The calculation of the synergy effect from the potential consolidation of capital of the hotel business is presented. The risks of the capital consolidation are considered. The assessment of the effectiveness of potential consolidation presented in the article can be used in issues related to the optimization of the capital consolidation of enterprises of hotel business.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4899
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/index.php/vipusk-26-2020
DOI https://doi.org/10.32782/easterneurope.26-13
Розташовується у зібраннях:№ 3 (26)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Nikitina.pdf193,08 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.