Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4884
Назва: Кроскультурний менеджмент як інструмент інклюзивного підприємництва
Інші назви: Кросскультурный менеджмент как инструмент инклюзивного предпринимательства
Cross cultural management as a tool of inclusive entrepreneurship
Автори: Жуковська, Аліна Юріївна
Жуковская, Алина Юрьевна
Zhukovska, Alina
Ключові слова: кроскультурний менеджмент
інклюзивні підприємства
міжкультурна взаємодія
міжкультурні комунікації
мультикультурні колективи
кросскультурный менеджмент
инклюзивные предприятия
межкультурное взаимодействие
межкультурные коммуникации
мультикультурные коллективы
cross-cultural management
inclusive enterprises
intercultural interaction
intercultural communications
multicultural groups
Дата публікації: жов-2020
Бібліографічний опис: Жуковська А. Ю. Кроскультурний менеджмент як інструмент інклюзивного підприємництва / А. Ю. Жуковська // Cхідна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2020. – № 26. – С. 67-75.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті визначено, що в умовах глобальної міграції трудові колективи сучасних підприємств стають мультикультурними та етнічно неоднорідними, що вимагає від їх керівників та співробітників наявності спеціальних знань та вмінь у сфері кроскультурного менеджменту. Детально проаналізовано найбільш поширені визначення поняття «кроскультурний менеджмент» та об’єднано їх у п’ять груп. Під кроскультурним менеджментом запропоновано розуміти новий вид управління, який спрямований на створення та підтримку на підприємстві доброзичливого мультикультурного середовища, що сприяє реалізації потенціалу кожного співробітника незалежно від його національності, приводить до підвищення ефективності роботи трудового колективу та зростання прибутковості підприємства. Запропоновано структуру парадигми кроскультурного менеджменту.
RU: В статье определено, что в условиях глобальной миграции трудовые коллективы современных предприятий становятся мультикультурными и этнически неоднородными, что требует от их руководителей и сотрудников наличия специальных знаний и умений в сфере кросскультурного менеджмента. Подробно проанализированы наиболее распространенные определения понятия «кросскультурный менеджмент» и объединены в пять групп. Под кросскультурным менеджментом предложено понимать новый вид управления, который направлен на создание и поддержку на предприятии доброжелательной мультикультурной среды, способствующей реализации потенциала каждого сотрудника независимо от его национальности, приводит к повышению эффективности работы трудового коллектива и росту прибыльности предприятия. Предложена структура парадигмы кросскультурного менеджмента.
EN: The article defines that in the conditions of global migration the labor collectives of modern enterprises become multicultural and ethnically heterogeneous, which requires their managers and employees to have special know- ledge and skills in the field of cross-cultural management. The genesis of the concept of cross-cultural management is analyzed in detail. The most common definitions of “cross-cultural management” are analyzed in detail and grouped into five groups: the definition of cross-cultural management as a science, as a type of management, as cooperation, as a competence and as a relationship management. Cross-cultural management is proposed to mean a new type of management, which aims to create and maintain a friendly cross-cultural environment, which contributes to the potential of each employee regardless of nationality, leads to increased efficiency and increase profitability. To better understand cross-cultural management as a scientific category and practical tool, the concept of “paradigm” is used, which is proposed to mean a set of principles, tasks, functions, tools and other structural elements of cross-cultural management that reflect its basic content and purpose and are characteristic of most multicultural enterprises. The central place in the structure of the cross-cultural management paradigm belongs to the subject and the object. The subject of cross-cultural management is the management and managers of multicultural enterprises, and the object – their workforce, which is formed by: locals, emigrants, workers, repatriates, freelancers, international experts, foreign partners, etc. There are a number of barriers that multicultural workers face: stereotypes, verbal language, verbal language, traditions, values and social rules. Four results of cross-cultural interaction are singled out: integration, assimilation, division and marginalization. The main tools of cross-cultural management are determined: organization of cultural events, foreign language courses for employees; teaching the basics of cross-cultural management, organization of guest lectures, trainings and master classes.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/4884
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/index.php/vipusk-26-2020
DOI https://doi.org/10.32782/easterneurope.26-11
Розташовується у зібраннях:№ 3 (26)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Zhukovska.pdf480,71 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.