Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3339
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorЄвсєєва, Галина Петрівна-
dc.contributor.authorЕвсеева, Галина Петровна-
dc.contributor.authorYevseieva, Halyna-
dc.contributor.authorТкач, Оксана Володимирівна-
dc.contributor.authorТкач, Оксана Владимировна-
dc.contributor.authorTkach, Oksana-
dc.date.accessioned2020-05-09T14:38:31Z-
dc.date.available2020-05-09T14:38:31Z-
dc.date.issued2016-02-
dc.identifierhttp://smm.pgasa.dp.ua/article/view/72354-
dc.identifier.citationЄвсєєва Г. П. Фіто - і зоосимволіка в українському традиційному хатобудуванні / Г. П. Євсєєва, О. В. Ткач // Строительство, материаловедение, машиностроение : сб. науч. тр. / Приднепр. гос. акад. стр-ва и архитектуры. – Днепр, 2016. – Вып. 87. – С. 61-68. – (Создание высокотехнологических экокомплексов в Украине на основе концепции сбалансированного (устойчивого) развития).en_US
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/3339-
dc.description.abstractUK: Постановка проблеми. Як і кожне явище матеріальної культури, житло є не тільки об’єктом із суто практичними функціями, воно також має свою символіку на рівні світогляду і світосприймання. Хата була першим місцем, де здійснювалися релігійні обряди. У свідомості наших предків хата була моделлю Космосу, тому у давнину практично всі її елементи, окрім побутово-прагматичного, мали ще й символічне значення. Глибокий символічний зміст мали також обрядові дії, пов’язані із процесом хатобудуванням на всіх його етапах. Хата мала органічно вписуватися в навколишнє середовище. Вона була штучним елементом, який людина «вмонтовувала» у довкілля. Усе, що тим або іншим чином було пов’язане з природною стихією, наші предки вважали одухотвореним, наділеним анімалістичними або антропоморфними характеристиками, тому важливо було «задобрити» природу, забезпечуючи таким чином надійність та міцність нової оселі. Ці уявлення знайшли відбиття у глибоко архаїчних звичаях та обрядах, що супроводжували будівництво. Деякі з них були своєрідною даниною духам природи, тобто були формою компенсації і спрямовувалися на відтворення природного балансу, що його порушило втручання будівельників. Були обряди прагматичного типу, вони використовувалися для перевірки сакральної чистоти обраного для житла місця тощо. Аналіз публікацій. Складна система обрядів і символів, яка супроводжувала зведення житла, є об’єктом наукового дослідження з середини ХІХ ст. Увагу цьому ритуальному комплексу було приділено у працях відомого історика й етнографа М.Ф.Сумцова. Пізніші етнографічні дослідження (С. Килимник, Л. Мусіхіна, Г Лозко, В. Войтович, М. Лановик, З. Лановик, В.Скляренко, А. С. Шуклінова, В. В. Сядро й інші) також включають вивчення означеної тематики, проте і в класичних, і в сучасних наукових працях інформація про традиції, ритуально-магічні дії та систему символів, пов’язаних із процесом хатобудування не подається системно і комплексно, а розглядається принагідно під час висвітлення інших аспектів матеріальної і духовної української культури. Мета статті пояснити символіку рослинного і тваринного походження, котра використовувалася в українському народному житлі.en_US
dc.description.abstractRU: Постановка проблемы. Как любое явление материальной культуры, жилье является не только объектом с чисто практическими функциями, оно также имеет свою символику на уровне мировоззрения и мировосприятия. Дом был первым местом, где совершались религиозные обряды. В сознании наших предков дом был моделью Космоса, поэтому в древности практически все ее элементы, кроме торгово-прагматического, имели еще и символическое значение. Глубокий символический смысл имели также обрядовые действия, связанные с процессом хатобудуванням на всех его этапах. Хата имела органично вписываться в окружающую среду. Она была искусственным элементом, который человек «монтировали» в окружающую среду. Все, что тем или иным образом было связано с природной стихией, наши предки считали одухотворенным, наделенным анималистическими или антропоморфными чертами, поэтому важно было «задобрить» природу, обеспечивая таким образом надежность и прочность нового жилья. Эти представления нашли отражение в глубоко архаичных обычаях и обрядах, сопровождавших строительство. Некоторые из них были своеобразной данью духам природы, то есть были формой компенсации и направлены на воспроизводство природного баланса, его возбудило вмешательства строителей. Были обряды прагматического типа, они использовались для проверки сакральной чистоты выбранного для жилья места и тому подобное. Анализ публикаций. Сложная система обрядов и символов, которая сопровождала строительство жилья, является объектом научного исследования с середины XIX в. Внимание этом ритуальном комплекса было уделено в трудах известного историка и этнографа М.Ф.Сумцов. Более поздние этнографические исследования (С. Килимник, Л. Мусихина, Г Лозко, В. Войтович, М. Лановик, С. Лановик, В.Скляренко, А. С. Шуклинова, В. В. Сядро и другие) также включают изучение обозначенной тематики , однако и в классических, и в современных научных трудах информация о традициях, ритуально-магические действия и систему символов, связанных с процессом постройки жилья не представлена системно и комплексно, а рассматривается попутно при освещении других аспектов материальной и духовной украинской культуры. Цель статьи объяснить символику растительного и животного происхождения, которая использовалась в украинском народном жилище. Выводы. Как видим, символика, используемая нашими предками при возведении и обустройстве жилья богата и разнообразна. В системе традиционных символов этого типа можно выделить знаки праславянского происхождения, древнюю символику, переосмысленную под влиянием христианства и тому подобное. Различаются символы и их магические свойства и функционально: имеющиеся функции собственно оберега, чистящие-обереговые, лечебные, диагностические и тому подобное. Описываемая система символов Приднепровского региона органично вписывается в общенациональный контекст.-
dc.description.abstractEN: Problem statement . Like any phenomenon of material culture, housing is not only an object of pure practical features, it also has a symbolic on the level of ideology and worldview. House was the first place where the religious rituals were carried out. House was a model of the cosmos, in the minds of our ancestors, therefore almost all its elements, excepting domestic and pragmatic, were also symbolic in ancient time. The deep symbolic meaning were also ritual actions associated with the process of peasant house building at all stages. Peasant house should organically fit into the environment. It was an artificial element that "was built" by person in the environment. Our ancestors felt inspired, endowed with animalistic or anthropomorphic characteristics, everything that one way or another has been associated with the natural elements, so it was important to "appease" nature, providing the reliability and durability of the new house. These ideas also reflected in deeply archaic customs and rituals having accompanied the building. Some of them were peculiar kind of tribute to the spirits of nature, so they were the form of compensation and directed to reproduce the natural balance that was interrupted by the intervention of the builders. There were rituals of a pragmatic type, they are used to verify the purity of the sacred chosen places for housing and so on. Analysis of publications. A complex system of rituals and symbols accompanying the building of housing, has been the subject of scientific research since the middle of nineteenth century. This complex ritual attention was paid to the works of the famous historian and ethnographer M.F.Sumtsova. More recent ethnographic research (S. Kylymnyk, L. Musykhyna, D Lozko V. Voitovych, M. Lanovyk, S. Lanovyk, V.Skliarenko, A.S. Shuklynova, V.V. Siadro and others) also include a study of the abovementioned topics but both in classical and contemporary scientific studies, information wasn’t represented about tradition, ritual and magic acts and system of symbols associated with the process of peasant house building doesn’t represented systematically and comprehensively, and in covering other aspects of material and spiritual culture of Ukrainian occasionally were considered .The purpose of the article to explain the symbolism of plants and animals, being used in Ukrainian folk housing. Conclusions. As we can see, the symbolism is rich and varied, used by our ancestors during the construction and improvement of housing. In the system of traditional symbols of this type can be identified signs proslavic origin, ancient symbols, reinterpreted with the influence of Christianity, ets. There are different symbols and their magical properties and functionality: features of its own talisman, as cleansing amulet, therapeutic, diagnostic, etc. The described system of symbols of Prydniprovsyi region fits in a national context.-
dc.language.isouken_US
dc.subjectукраїнське народне житлоen_US
dc.subjectфіто символікаen_US
dc.subjectтотемen_US
dc.subjectукраїнське хатобудуванняen_US
dc.subjectзоосимволікаen_US
dc.subjectфито символикаen_US
dc.subjectзоосимволикаen_US
dc.subjectукраинское домостоениеen_US
dc.subjectукраинское народное жильеen_US
dc.subjectUkrainian folk housingen_US
dc.subjectphyto symbolsen_US
dc.subjectanimal symbolsen_US
dc.subjecta totem Ukrainian peasant house buildingen_US
dc.titleФіто - і зоосимволіка в українському традиційному хатобудуванніen_US
dc.title.alternativeФито - и зоосимволика в украинском традиционном народном домостроенииen_US
dc.title.alternativePhytosymbols and zoosymbols in Ukrainian raditional peasant house buildingen_US
dc.typeArticleen_US
Розташовується у зібраннях:Вып. 87

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Yevseyeva.pdf1,12 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.