Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2644
Назва: Оцінка бізнесу як інструмент управління вартістю малого підприємства
Інші назви: Оценка бизнеса как инструмент управления стоимостью малого предприятия
Business evaluation as a tool for small enterprise management
Автори: Святенко, Сергій Володимирович
Святенко, Сергей Владимирович
Sviatenko, Serhii
Кульчицька, Наталя Сергіївна
Кульчицкая, Наталья Сергеевна
Kulchytska, Natalia
Ключові слова: управління вартістю підприємства
оцінка вартості підприємства
ринкова вартість підприємства
мале підприємство
управління
вартість
управление стоимостью предприятия
оценка стоимости предприятия
рыночная стоимость предприятия
малое предприятие
управление
стоимость
enterprise value management
valuation of the enterprise
market value of the enterprise
small enterprise
management
value
Дата публікації: гру-2019
Бібліографічний опис: Святенко С. В. Оцінка бізнесу як інструмент управління вартістю малого підприємства / С. В. Святенко, Н. С. Кульчицька // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 23. – С. 403-409.
Короткий огляд (реферат): UK: Статтю присвячено дослідженню теоретичних основ оцінки вартості малого підприємства та управління нею. Обґрунтовано важливість показника вартості підприємства. Розглянуто існуючі підходи до розуміння сутності поняття «управління вартістю підприємства». Надано змістовну характеристику методичних підходів до оцінки вартості підприємства і методів, що до них належать, розглянуто переваги та недоліки кожного з підходів. Такий порівняльний аналіз дав змогу зробити висновок, що майновий підхід є єдино можливим для оцінки ринкової вартості малого підприємства. Виходячи з того, що майновий підхід не враховує ефективність діяльності підприємства, запропоновано гібридний підхід до оцінки вартості підприємства, який включає у себе елементи майнового та дохідного підходів. Розглянуто основні етапи управління вартістю суб’єкта господарювання.
RU: Статья посвящена исследованию теоретических основ оценки рыночной стоимостью малого предприятия и управления ею. Обоснована важность показателя стоимости предприятия. Рассмотрены существующие подходы к пониманию сущности понятия «управление стоимостью предприятия». Представлена содержательная характеристика методических подходов к оценке стоимости предприятия и методов, которые к ним относятся, рассмотрены преимущества и недостатки каждого из подходов. Такой сравнительный анализ позволил сделать вывод, что затратный подход является единственно возможным для оценки рыночной стоимости малого предприятия. Исходя из того, что затратный подход не учитывает эффективность деятельности предприятия, предложен гибридный подход к оценке стоимости предприятия, который включает в себя элементы имущественного и доходного подходов. Рассмотрены основные этапы управления стоимостью субъекта хозяйствования.
EN: In a market environment, an indicator of its market value plays a decisive role in managing an enterprise, which, on the one hand, reflects the economic potential of the entity and, on the other, acts as a benchmark against which owners and managers align their decisions. The development of small businesses in Ukraine is relevant to the study of domestic and foreign experience in valuing and managing the value of such entities. The article is devoted to the research of theoretical bases of small business value estimation and its management. The importance of the enterprise value indicator is substantiated and it is stated that maintaining this indicator at the proper level, ensuring its preservation and growth create preconditions for the sustainable development of small business. Existing approaches to understanding the essence of the concept of “enterprise value management” are considered. A substantive description of methodological approaches to the valuation of the enterprise and the methods related to them is given, the advantages and disadvantages of each approach are considered. Such comparative analysis has made it possible to conclude that a property approach is only possible to estimate the market value of a small business. Based on the fact that the property approach does not take into account the efficiency of the enterprise, a hybrid approach to the valuation of the enterprise is proposed, which includes elements of property and income approaches. The proposed approach takes into account the efficiency of the enterprise through the indicator of guaranteed profitability, which is equal to the minimum amount of net income for the period adjusted for the relevant inflation rate. Development of the concept of small business value management requires clarification of the content of basic concepts and categories, so the article analyzes the existing approaches to understanding the essence of the concept of “enterprise value management” and concludes that all levels and elements of value management are focused on the strategic increase in value of the enterprise in order to satisfy and enterprise managers. Since effective enterprise value management is not possible without the formation of a value management system, we have considered the basic management steps provided by this system.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2644
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/23_2019/62.pdf
Розташовується у зібраннях:№ 6 (23)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Sviatenko.pdf242,71 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.