Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2557
Назва: Поняття системи управління конкурентоспроможністю продукції та основні наукові підходи до її розуміння
Інші назви: Понятие системы управления конкурентоспособностью продукции и основные научные подходы к ее пониманию
Concepts of product competitiveness management systems and basic scientific approaches to it understanding
Автори: Злидник, Марта Ігорівна
Злыднык, Марта Игоревна
Zlydnyk, Marta
Ключові слова: конкурентоспроможність
управління конкурентоспроможністю
система управління конкурентоспроможністю
підходи до оцінки конкурентоспроможності
підхід на основі концепції продовольчої безпеки
конкурентоспособность
управление конкурентоспособностью
система управления конкурентоспособностью
подходы к оценке конкурентоспособности
подход на основе концепции продовольственной безопасности
competitiveness
competitiveness management
competitiveness management system
approaches to competitiveness assessment
approach based on the concept of “food safety”
Дата публікації: гру-2019
Бібліографічний опис: Злидник М. І. Поняття системи управління конкурентоспроможністю продукції та основні наукові підходи до її розуміння / М. І. Злидник // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 23. – С. 143-151.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті виокремлено поняття «конкурентоспроможність продукції», «управління конкурентоспроможністю продукції», «система управління конкурентоспроможністю продукції» та наведено основні наукові підходи до її розуміння. Автором розглянуто поняття із позицій системного підходу до управління і застосовано відповідно до товару, виробника, яким може бути окрема особа, підприємство, галузь, регіон чи країна загалом. Наведено характеристику системи управління конкурентоспроможністю продукції, яка повинна бути побудована з трьох блоків: виробничої служби, служби якості та служби маркетингу. Згруповано наукові підходи до управління конкурентоспроможністю та виокремлено підхід на основі концепції продовольчої безпеки, який, на відміну від наявних, як класичних, так і специфічних, передбачає не лише врахування економічних, організаційних, інноваційних та інших конкурентних переваг конкретної продукції, а й формування системи кількісних та якісних показників, дотримання яких забезпечить уникнення як економічної, так і продовольчої небезпеки.
RU: В статье выделены понятия «конкурентоспособность продукции», «управление конкурентоспособностью продукции», «система управления конкурентоспособностью продукции» и представлены основные научные подходы к ее пониманию. Автором рассмотрено понятие с позиций системного подхода к управлению и применено в соответствии к товару, производителю, которым может быть отдельное лицо, предприятие, отрасль, регион или страна в целом. Дана характеристика системы управления конкурентоспособностью продукции, которая должна быть построена из трех блоков: производственной службы, службы качества и службы маркетинга. Сгруппированы научные подходы к управлению конкурентоспособностью и выделен подход на основе концепции продовольственной безопасности, который в отличие от существующих, как классических, так и специфических, предполагает не только учет экономических, организационных, инновационных и других конкурентных преимуществ конкретной продукции, а и формирование системы количественных и качественных показателей, соблюдение которых позволит избежать как экономической, так и продовольственной, опасностей.
EN: In the scientific article the concept of product competitiveness, product competitiveness management, the system of product competitiveness management are determined and basic scientific approaches to its understanding are presented. It is considered by the author the concept from the standpoint of a systematic approach to management and it is applied to the product, manufacturer, which may be an individual, enterprise, industry, region or country as a whole. The own vision of the concept of product competitiveness management is defined, which means a complex of methods, tools, mechanisms aimed at ensuring the real and potential ability of products to dominate competitors’ products for a long time, relying on the efficient use of available resources, taking into account unstable environmental requirements. The description of the competitiveness management system of products is showed, which should be built from three parts: production service, quality service and marketing service. The scientific approaches to competitiveness management are grouped and the approach based on the concept of “food security” is distinguished, which, unlike existing classical and specific ones, involves not only taking into account the economic, organizational, innovative and other competitive advantages of specific products, but also forming a system of quantitative and qualitative indicators, the observance of which will ensure the avoidance of both economic and food risks. The author has proved the expediency of using classical approaches in combination, for example, systemic and processional, which allows to evaluate comprehensively the competitiveness of both products and the enterprise, its management system both in general and at the level of competitive advantages. For implementation in the scientific article the purpose and tasks used a set of methods of scientific knowledge. Namely, the comparative method is used to compare different interpretations of product competitiveness; the systematic analysis method made it possible to consider competitiveness from the standpoint of a systematic approach to management, according to which is determined the competitiveness of a product, manufacturer, region and country; methods of grouping and generalization – helped to show the main approaches to managing the competitiveness of products. The theoretical and practical value of the research is to systematize and characterize existing approaches, to combine them with product competitiveness management, and to define a new approach to product competitiveness management based on the concept of “food safety”.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2557
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/23_2019/23.pdf
Розташовується у зібраннях:№ 6 (23)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Zlydnyk.pdf407,32 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.