Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2472
Назва: Удосконалення менеджменту підприємства шляхом створення системи бізнес-процесів
Інші назви: Совершенствование менеджмента предприятия путем создания системы бизнес-процессов
Improving the management of the enterprise by creating a system of business processes
Автори: Ольшанський, Олександр Васильович
Ольшанский, Александр Васильевич
Olshanskyi, Oleksandr
Ключові слова: менеджмент
підприємство
система
бізнес-процес
цінності
предприятие
бизнес-процесс
ценности
management
enterprise
system
business process
values
Дата публікації: січ-2019
Бібліографічний опис: Ольшанський О. В. Удосконалення менеджменту підприємства шляхом створення системи бізнес-процесів / О. В. Ольшанський // Cхідна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 18. – С. 162-165.
Короткий огляд (реферат): UK: Стаття присвячена дослідженню питань удосконалення менеджменту підприємства шляхом створення системи бізнес-процесів. Розроблена графічна інтерпретація поняття «бізнес-процес» і його головного циклу. Запропонована у роботі інтерпретація бізнес-процесу дає змогу кожному з об'єктів управління зіставити один або декілька бізнес-процесів. Потім провести групування бізнес-процесів зі збереженням раніше визначених для показників об'єктів рангів. Запропоновані у статті заходи дали змогу розробити методику створення системи бізнес-процесів підприємства шляхом виділення та ранжування його стратегічно важливих бізнес-процесів із подальшим їх поділом щодо створення додаткових цінностей. Отриману методику створення системи бізнес-процесів доцільно використовувати для їх подальшого моделювання під час виконання вимоги забезпечення реалізації стратегічних пріоритетів розглянутого суб'єкта управління, а також для подальшого реінжинірингу.
RU: Статья посвящена исследованию вопросов совершенствования менеджмента предприятия путем создания системы бизнес-процессов. Разработана графическая интерпретация понятия «бизнес-процесс» и его главного цикла. Предложенная в работе интерпретация бизнес-процесса позволяет каждому из объектов управления сопоставить один или несколько бизнес-процессов. Затем провести группировки бизнес-процессов с сохранением ранее установленных для показателей объектов рангов. Предложенные в статье меры позволили разработать методику создания системы бизнес-процессов предприятия путем выделения и ранжирования его стратегически важных бизнес-процессов с последующим их разделением по отношению к созданию дополнительных ценностей. Полученную методику создания системы бизнес-процессов целесообразно использовать для их дальнейшего моделирования при выполнении требования обеспечения реализации стратегических приоритетов рассматриваемого субъекта управления, а также для дальнейшего реинжиниринга.
EN: The purpose of the work is to study the issues of improving the management of the company by creating a system of business processes. Modifying the approaches to forming the company's business process system is called for by the fact that is not enough to use the generally accepted classification of business processes which is formed on the basis of the attitude of their objects to creating additional values. The companies' systems of business processes which are formed uniquely on the basis of the attitude of management processes towards the creation of added value do not always reflect the existing organization hierarchy of business processes determined by the specifics of the company strategy. The paper proposes an approach to solving this problem on the basis of the formation of a system of an economic entity's business indicators that reflects its strategic priorities. A dynamic ordering of the selected indicators by the rates of their growth forms a model of sustainable development of the enterprise. The method proposed in the article when creating a system of the company's business processes involves the following sequence of steps: allocation and ranking of business processes for the conditions of a particular entity in accordance with its strategic priorities and the division of the created set of business processes in their relation to the creation of extra values. Central to this method is the task of identifying business processes as well as selecting a criterion and method for determining their rankings. The understanding of a business process proposed in the article allows each of the management objects to comprise one or several business processes. Then the business processes are grouped together preserving the rankings previously defined for the objects' indicators. The system of business processes obtained using this method can be used for their further modeling while fulfilling the requirement to ensure the implementation of strategic prioritiesof the subject of management, as well as for further reengineering. The article covers the research of issues for improving the management of a company by creating a system of business processes. The graphic interpretation of the concept of "business process" and its main cycle have been developed. The measures proposed in the article had allowed to develop a methodology for creating a system of business processes of an enterprise by selecting and ranking its strategically important business processes with their further division in relation to the creation of added values.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2472
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/18_2019/28.pdf
Розташовується у зібраннях:№ 1 (18)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Olshanskyi.pdf247,88 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.