Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2355
Назва: Умови і чинники якості управлінських рішень на торговельному підприємстві
Інші назви: Условия и факторы качества управленческих решений на торговом предприятии
Conditions and factors of quality of management decisions at the trade enterprise
Автори: Андрущенко, Наталія Олександрівна
Андрущенко, Наталья Александровна
Andrushchenko, Nataliya
Ключові слова: управлінське рішення
процес прийняття та контролю за управлінським рішенням
менеджер із прийняття рішень
торговельне підприємство
методика прийняття рішень
управленческое решение
процесс принятия и контроля за управленческим решением
менеджер по принятию решений
торговое предприятие
методика принятия решений
management decision
decision-making process and control over management decision
manager for decision-making
trading company
decision-making methodology
Дата публікації: сер-2019
Бібліографічний опис: Андрущенко Н. О. Умови і чинники якості управлінських рішень на торговельному підприємстві / Н. О. Андрущенко // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2019. – № 21. – С. 137-141.
Короткий огляд (реферат): UK: Стаття присвячена розгляду питання формування механізму управління результатами діяльності торговельного підприємства. Проаналізовано підходи вчених, які займалися вивченням цієї проблеми, та надано рекомендації щодо прийняття управлінського рішення адміністрацією підприємства. У статті аналізуються основні підходи щодо формування процесу підготовки до прийняття та ревізування управлінських рішень саме на торговельних підприємствах. Охарактеризовано суть поняття «управлінське рішення», пораджено низку підходів щодо розроблення процесу прийняття таких рішень і організації контролю за ним, який зображено у вигляді певного алгоритму дій, що варто реалізувати для досягнення поставленої мети. Акцентовано увагу на низці факторів зовнішнього та внутрішнього середовища, що впливають на прийняття та контроль управлінських рішень на торговельному підприємстві.
RU: Статья посвящена рассмотрению вопроса формирования механизма управления результатами деятельности предприятия. Проанализированы подходы ученых, которые занимались изучением данной проблемы, и даны рекомендации по принятию управленческого решения администрацией предприятия. В статье анализируются основные подходы к формированию процесса подготовки к принятию и ревизии управленческих решений именно на торговых предприятиях. Охарактеризована суть понятия «управленческое решение», посоветован ряд подходов к разработке процесса принятия таких решений и организации контроля за ним, изображенный в виде определенного алгоритма действий, которые следует реализовать для достижения поставленной цели. Акцентировано внимание на ряде факторов внешней и внутренней среды, влияющих на принятие и контроль управленческих решений на торговом предприятии.
EN: The article is devoted to the consideration of the issue, on the formation of the mechanism for managing the results of the enterprise. Improvement of the management system, including the management of the results of a trading enterprise, requires a procedure for filling it with an appropriate mechanism, which will significantly increase the efficiency of management in a changing market environment and ensure the achievement of the strategic goal of the trading company. That is why before the management of the trading company the question arises about the development of the process of preparation and adoption of management decisions at the enterprise, as well as control of this process. All this clearly indicates the relevance of our research. The approaches of scientists who have been studying this problem are analyzed, and recommendations are given on the management decision of the enterprise administration. The article analyzes the main approaches to the formation of the process of preparing for the adoption and revision of management decisions on trading enterprises. It is determined that the efficiency and quality of management decisions are determined by the whole set of management processes that make it relatively independent and interconnected in the technological cycle of the stages: the development, adoption and implementation of solutions. The essence of the concept of «managerial decision» was characterized, a number of approaches to the development of the process of making such decisions and organizing control over it, depicted as a specific algorithm of actions, should be implemented to achieve the set goal. It is determined that the quality of management decision is one of the most important components of the process of management practice, in which a competent manager in the system of public administration requires efficiency, knowledge and certain skills in the use of management methods and technologies. In modern economic conditions, from the point of view of economic science, the mechanism of making managerial decisions represents a certain sequence of stages of elaboration of the main objectives of management and a set of means for their achievement, involving certain tools. It is proved that among the main characteristics defining the quality of decision making at the trade enterprise are: substantiality, timeliness, consistency, reality, completeness of content, authority (authority), balance of duties and rights, efficiency. Attention is focused on a number of factors of the external and internal environment that affect the adoption and control of management decisions at a commercial enterprise.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/2355
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/21_2019/23.pdf
Розташовується у зібраннях:№ 4 (21)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Andrushchenko.pdf248,64 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.