Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16407
Назва: Маркетингове прогнозування розвитку роздрібної торгівлі в Україні
Інші назви: Marketing forecasting of retail trade development in Ukraine
Автори: Никоненко, Андрій Володимирович
Nykonenko, Andrii
Ткачук, Світлана Валеріївна
Tkachuk, Svitlana
Ключові слова: маркетингове прогнозування
метод екстраполяції тренду
роздрібна торгівля
коефіцієнт детермінації
ритейл
trend extrapolation method
marketing forecasting
coefficient of determination
retail trade
retail
Дата публікації: сер-2025
Видавництво: ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури"
Український державний університет науки і технологій
Бібліографічний опис: Никоненко А. В. Маркетингове прогнозування розвитку роздрібної торгівлі в Україні / А. В. Никоненко, С. В. Ткачук // Економічний простір. – 2025. – № 204. – С. 206-212
Короткий огляд (реферат): UK: Стаття присвячена якісному та кількісному прогнозуванню розвитку роздрібних торгових мереж в Україні. Якісні аналіз та прогнозування дозволили виділити три групи тенденцій розвитку. Маркетингові тенденції пов’язані з удосконаленням товарної, цінової, збутової та комунікаційної політики торгових мереж. Інноваційні тенденції відображають використання магазинами нових інформаційних технологій. Галузеві тенденції показують зміни у форматі та географії роздрібної торгівлі. Дослідження дозволило визначити, що війна являється вирішальним чинником впливу на дану сферу. Підприємства роздрібної торгівлі враховують чинник зниження кількості та платоспроможності споживачів. Вони намагаються проводити гнучку цінову політику, одночасно зменшуючи чутливість покупців до ціни за допомогою ефективного брендингу та впровадження інновацій. Паралельно інновації та організаційні заходи використовуються для зниження витрат торгових мереж. В ході кількісного дослідження було розраховано прогноз обсягів виторгу (чистого доходу) для п’яти провідних роздрібних мереж України.
EN: The purpose of the article is a qualitative and quantitative forecast of the development of retail trade networks in Ukraine. The following methods were used in preparing the article. The analysis allowed us to identify twenty-one trends in the development of retail trade networks in Ukraine. Generalization made it possible to combine these trends into three groups. The forecast of sales volumes of the five largest retail chains in Ukraine was calculated using the trend extrapolation method. The coefficient of determination was used to check the reliability of this forecast. Using qualitative analysis and forecasting, we identified three groups of trends in this area. Marketing trends include the promotion of private label products, the development of service, social responsibility, loyalty programs and corporate identity, pricing flexibility policy and the spread of POS materials. Innovative trends include the use of e-commerce by retail chains and individual farms, personalization of sales, the introduction of self-service cash registers, the use of augmented reality technologies, the introduction of electronic document management and the promotion of stores in social networks. Industry trends affect the growth of the share of large and small retail chains in retail trade, the growing popularity of stores near consumer residences, the growing role of Western Ukraine and Poland in the activities of domestic retail chains, the growth of the share of medicines and non-food products in the assortment, and labor shortages. The study revealed that the decisive factor influencing is the war. Retail enterprises take into account the factor of decreasing the number and solvency of consumers. They try to simultaneously pursue a flexible pricing policy and reduce buyers' sensitivity to price through effective branding and the introduction of innovations. At the same time, innovations and organizational measures are used to reduce the costs of retail chains. In the course of the quantitative study, the forecast of sales volumes for the five largest retail chains in Ukraine was calculated. The research materials can be used as a basis for more specialized forecasts of retail development in Ukraine, compiled by enterprises. This is the practical value of the article.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16407
Інші ідентифікатори: https://economic-prostir.com.ua/article/204-marketyngove-prognozuvannya-rozvytku-rozdribnoyi-torgivli-v-ukrayini/
DOI: https://doi.org/10.30838/EP.204.206-212
Розташовується у зібраннях:№ 204

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Nykonenko.pdf352,14 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.