Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16367
Назва: Інтеграція штучного інтелекту та цифрових рішень у підготовку студентів інженерних спеціальностей
Інші назви: Implementation of artificial intelligence products in the educational process of master's training
Автори: Сазанішвілі, Зоя Віталіївна
Sazanishvili, Zoia
Мацюк, Ірина Миколаївна
Matsiuk, Iryna
Вернер, Ілля Володимирович
Verner, Illia
Поваляєва, Вікторія Олегівна
Povaliaieva, Viktoriia
Ключові слова: цифровізація освіти
адаптивне навчання
оцінювання знань
персоналізація навчання
цифрові освітні платформи
методи викладання
цифрова грамотність
мультимедійні ресурси
цифрові технології
штучний інтелект
education digitalization
teaching methods
knowledge assessment
digital literacy
personalized learning
multimedia resources
artificial intelligence
digital technologies
adaptive learning
,digital educational platforms
Дата публікації: жов-2025
Видавництво: ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури"
Український державний університет науки і технологій
Бібліографічний опис: Інтеграція штучного інтелекту та цифрових рішень у підготовку студентів інженерних спеціальностей / З. В. Сазанішвілі, І. М. Мацюк, І. В. Вернер, В. О. Поваляєва // Український журнал будівництва та архітектури. – 2025. – № 5. – С. 108-114
Короткий огляд (реферат): UK: У статті досліджується вплив цифрових технологій на сучасний навчальний процес та їхнє значення у формуванні нових методичних підходів до викладання. Особлива увага приділяється інтеграції цифрових освітніх платформ, використанню штучного інтелекту, адаптивного навчання та інноваційних мультимедійних ресурсів. Автори аналізують ключові переваги цифровізації освіти, серед яких персоналізація навчального процесу, підвищення рівня залученості студентів та оптимізація системи оцінювання знань. Також розглядаються можливі ризики, зокрема необхідність розвитку цифрових компетентностей викладачів, забезпечення кібербезпеки та адаптація освітніх матеріалів до швидкозмінного технологічного середовища. Мета статті – аналіз сучасних освітніх технологій та методів, що застосовуються в умовах цифрової трансформації освіти. Особливу увагу приділено визначенню основних переваг і викликів використання цифрових інструментів у навчальному процесі. У статті також розглядаються перспективи вдосконалення педагогічних підходів з урахуванням інноваційних технологій та їх вплив на якість навчання. Висновки. Результати дослідження свідчать про те, що цифровізація освіти відкриває значні можливості для покращення навчального процесу, підвищення рівня залученості студентів та персоналізації освітніх програм. Разом із цим виявлено низку проблем, серед яких – необхідність вдосконалення цифрових компетентностей викладачів, забезпечення кібербезпеки та адаптація навчальних матеріалів під нові технології. З огляду на це, подальші дослідження мають бути спрямовані на розробку оптимальних методик інтеграції цифрових технологій у навчальний процес, підвищення рівня цифрової грамотності педагогів та створення ефективних механізмів оцінювання впливу цифрових технологій на якість освіти.
EN: This article examines the impact of digital technologies on the modern learning process and their role in shaping new methodological approaches to teaching. Special attention is given to the integration of digital educational platforms, the use of artificial intelligence, adaptive learning, and innovative multimedia resources. The authors analyze the key benefits of digitalization in education, including the personalization of the learning process, increased student engagement, and the optimization of assessment systems. Additionally, potential risks are considered, such as the need to develop digital competencies among educators, ensure cybersecurity, and adapt educational materials to the rapidly evolving technological environment. The purpose of this study is to analyze modern educational technologies and methods applied within the framework of digital transformation in education. Particular attention is paid to identifying the main advantages and challenges associated with using digital tools in the learning process. The article also explores prospects for improving pedagogical approaches by integrating innovative technologies and their impact on the quality of education. Conclusions. The research findings indicate that the digitalization of education opens up significant opportunities for enhancing the learning process, increasing student engagement, and personalizing educational programs. However, several challenges have been identified, including the need to improve educators' digital competencies, ensure cybersecurity, and adapt learning materials to new technologies. Given these findings, further research should focus on developing optimal methodologies for integrating digital technologies into the educational process, improving educators' digital literacy, and creating effective mechanisms for evaluating the impact of digital technologies on education quality.
EN: This article examines the impact of digital technologies on the modern learning process and their role in shaping new methodological approaches to teaching. Special attention is given to the integration of digital educational platforms, the use of artificial intelligence, adaptive learning, and innovative multimedia resources. The authors analyze the key benefits of digitalization in education, including the personalization of the learning process, increased student engagement, and the optimization of assessment systems. Additionally, potential risks are considered, such as the need to develop digital competencies among educators, ensure cybersecurity, and adapt educational materials to the rapidly evolving technological environment. The purpose of this study is to analyze modern educational technologies and methods applied within the framework of digital transformation in education. Particular attention is paid to identifying the main advantages and challenges associated with using digital tools in the learning process. The article also explores prospects for improving pedagogical approaches by integrating innovative technologies and their impact on the quality of education. Conclusions. The research findings indicate that the digitalization of education opens up significant opportunities for enhancing the learning process, increasing student engagement, and personalizing educational programs. However, several challenges have been identified, including the need to improve educators' digital competencies, ensure cybersecurity, and adapt learning materials to new technologies. Given these findings, further research should focus on developing optimal methodologies for integrating digital technologies into the educational process, improving educators' digital literacy, and creating effective mechanisms for evaluating the impact of digital technologies on education quality.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/16367
Інші ідентифікатори: http://uajcea.pgasa.dp.ua/article/view/342737
DOI: https://doi.org/10.30838/UJCEA.2312.051125.108.1197
Розташовується у зібраннях:№ 5

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
SAZANISHVILI.pdf479,78 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.