Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15890
Назва: Термінологія понять в системі управління бізнес-процесами підприємств
Інші назви: Terminology of concepts in the business process management system of enterprises
Автори: Карачина, Наталія Петрівна
Karachyna, Nataliia
Терещенко, В. Е.
Tereshchenko, Vitaliy
Штанько, Олександр Сергійович
Shtanko, Oleksandr
Ключові слова: бізнес-процес
підприємство
оптимізація
реінжиніринг
управління
business process
reengineering
optimization
management
enterprise
Дата публікації: чер-2025
Видавництво: ННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури"
Український державний університет науки і технологій
Бібліографічний опис: Карачина Н. П. Термінологія понять в системі управління бізнес-процесами підприємств / Н. П. Карачина, В. Е. Терещенко, О. С. Штанько // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2025. – № 2(47). – С. 68-72
Короткий огляд (реферат): UK: В статті приділено увагу термінологічному аналізу понять проблематики бізнес-процесів підприємств. Розкрито трактування сутності категорій «бізнес-процес» і «управління бізнес-процесами». Обґрунтували, що бізнес-процес – це сукупність взаємопов'язаних дій, які за допомогою використання відповідних технологій дають можливість перетворити ресурси у результати, що є цінним для споживачів і сприяють підвищенню вартості підприємства. Визначили, що управління бізнес-процесами – це цілеспрямований вплив власників та менеджменту підприємства на бізнес-процеси для удосконалення та підвищення їх ефективності, що сприяє реалізації стратегічних і оперативних цілей. Обгрунтовано, що оптимізація бізнес-процесів може здійснюватись двома пріоритетними шляхами: еволюційним – через постійне удосконалення та революційним – через радикальні зміни. Визначено, що основними методами підвищення ефективності бізнес-процесів на сучасних підприємствах є реінжиніринг (радикальні та швидкі зміни) та оптимізація (поступове покращенні існуючих процесів).
EN: The article examines and clarifies the terminology related to concepts in the enterprise business process management system. It discloses the interpretation of the essence of the “business process” and “business process management” categories. Business processes consist of interrelated actions utilising appropriate technologies to transform inputs (resources) into outputs (results) valuable to consumers, thereby contributing to enterprise value growth. The investigation reveals that business process management includes the targeted influence of process owners and top management on business processes to optimise them and increase productivity, contributing to achieving business goals. Business processes at an enterprise fall into four main categories. Core business processes generate income and define the enterprise's primary activities. Supporting business processes include activities that ensure production and maintain infrastructure. Management and development business processes focus on the actions of management and top management, encompassing the primary functions of management. The authors substantiate that optimising business processes is a key element of organisational development, which includes steps to identify, analyse, and improve existing processes based on goals such as increasing profits and productivity and reducing costs. The research shows that business processes can be improved in two main ways: through evolutionary methods, which involve continuous improvement, and through revolutionary approaches, which require radical changes. The evolutionary method applies when businesses do not require significant changes, while the revolutionary method is appropriate for deep transformations, such as fully automating processes or launching new products. Revolutionary optimisation, known as reengineering, ensures that processes are adapted to modern technologies, avoiding the application of new tools to outdated methods. The research demonstrates that businesses primarily improve their processes through two methods: reengineering, which involves making radical and rapid changes, and optimisation, which focuses on gradually enhancing existing processes.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15890
Інші ідентифікатори: https://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/47_2025/12.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.47-10
Розташовується у зібраннях:№ 2 (47)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Karachyna.pdf252,65 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.