Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15518
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorАчкасов, О. М.-
dc.contributor.authorAchkasov, Oleksandr-
dc.contributor.authorДовгаль, Олена Андріївна-
dc.contributor.authorDovgal, Elena-
dc.date.accessioned2025-05-30T08:15:48Z-
dc.date.available2025-05-30T08:15:48Z-
dc.date.issued2025-04-
dc.identifierhttps://economic-prostir.com.ua/article/200-ates-instytuczionalna-struktura-i-napryamky-diyalnosti/-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.30838/EP.200.125-130-
dc.identifier.citationАчкасов О. М. АТЕС: інституціональна структура і напрямки діяльності / О. М. Ачкасов, О. А. Довгаль // Економічний простір. – 2025. – № 200. – С. 125-130uk_UA
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/15518-
dc.description.abstractUK: У статті відзначено, що інтеграційні процеси, що відбуваються в рамках форуму Азійсько-Тихоокеанського економічного співробітництва, мають ринковий характер через брак інституційних форм. Встановлено, що АТЕС за понад тридцять років своєї діяльності досяг певних успіхів у справі торговельної та інвестиційної лібералізації, але головна мета АТЕС – створення в АТР зони вільної та відкритої торгівлі та інвестицій досягнуто не було. Зроблено висновок, що АТЕС продовжує відігравати роль важливого майданчика для обміну досвідом та просування кращих практик у галузі регулювання, зближення стандартів та покращення взаємопов'язаності. Крім того, форум залишається платформою для розвитку порядку денного подальшої глобалізації торгівлі та обговорення необхідних реформ багатосторонньої торговельної системи. Лібералізація торгівлі в окремих секторах на майданчику АТЕС може сприяти просуванню угод у рамках СОТ — причому це стосується також товарів, які будуть винайдені в майбутньому.uk_UA
dc.description.abstractThe article notes that the integration processes taking place within the framework of the Asia-Pacific Economic Cooperation forum are market-based due to the lack of institutional forms. The aim of the article is to study the institutional structure and areas of activity of the APEC countries in the global dimension of their development. The principles of APEC activities are analyzed, which include both principles characteristic of international organizations and principles developed by the Forum itself. The first group includes the principle of non-discrimination, cooperation, transparency, compliance with WTO norms, and flexibility. The second group of principles that distinguish the specifics of the process of trade and investment liberalization in APEC includes: the principle of non-reciprocity, comparability of results, voluntariness, synchronous start and differentiated timing of implementation of measures to liberalize mutual trade. The ASEAN+3 and ASEAN+6 models are considered, which are interconnected and provide for the formation of an East Asian Free Trade Area consisting of 13 (ASEAN+3) states at the first stage, and for the signing of an agreement on closer economic partnership between 16 states (ASEAN+6) at the second stage with the aim of creating an East Asian Economic Community. It is established that APEC has achieved certain successes in trade and investment liberalization over more than thirty years of its activity, but the main goal of APEC - the creation of a free and open trade and investment zone in the Asia-Pacific region - has not been achieved. It is concluded that APEC continues to play the role of an important platform for exchanging experience and promoting best practices in the field of regulation, convergence of standards and improved interconnectedness. In addition, the forum remains a platform for developing the agenda for further globalization of trade and discussing the necessary reforms of the multilateral trading system. At the same time, further liberalization of non-tariff barriers, including standards and certificates of conformity, customs procedures, government procurement, and strengthening of intellectual property rights protection, is necessary. Trade liberalization in selected sectors within the APEC area can help advance WTO agreements, including for future inventions.-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherННІ "Придніпровська державна академія будівництва та архітектури"uk_UA
dc.publisherУкраїнський державний університет науки і технологій-
dc.subjectАТЕСuk_UA
dc.subjectглобалізація торгівліuk_UA
dc.subjectрегіональна інтеграціяuk_UA
dc.subjectміжнародна співпрацяuk_UA
dc.subjectлібералізація торгівліuk_UA
dc.subjectзона вільної торгівліuk_UA
dc.subjectfree trade areauk_UA
dc.subjectglobalization of tradeuk_UA
dc.subjectregional integrationuk_UA
dc.subjectinternational cooperationuk_UA
dc.subjecttrade liberalizationuk_UA
dc.titleАТЕС: інституціональна структура і напрямки діяльностіuk_UA
dc.title.alternativeAPEC: institutional structure and areas of activityuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:№ 200

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Achkasov.pdf291,71 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.