Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12786
Назва: Тенденції розвитку туристичного господарства України у 2020–2023 роках
Інші назви: Development trends of the tourist economy of Ukraine in 2020–2023
Автори: Бублик, Лілія Ярославівна
Bublyk, Lilia
Трофим’як, С. В.
Trofimyak, Solomiia
Ключові слова: міжнародний туризм
туризм в Україні
післявоєнне відновлення
сталий розвиток туризму
tourism in Ukraine
sustainable development of tourism
international tourism
post-war recovery
Дата публікації: бер-2024
Видавництво: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Бібліографічний опис: Бублик Л. Я. Тенденції розвитку туристичного господарства України у 2020–2023 роках / Л. Я. Бублик, С. В. Трофим’як // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2024. – № 1(42) – С. 3-7
Короткий огляд (реферат): UK: Дослідження присвячено аналізу проблем та особливостей розвитку туристичної галузі України, в контексті військового стану і нестабільної політичної ситуації, окресленню перспектив їх подолання та сталого розвитку туристичного ринку в післявоєнний період. В роботі було проаналізовано теоретичні передумови формування та розвитку ринку міжнародних туристичних послуг з урахуванням соціально-економічної кризи. Також, здійснено аналіз сучасного стану ринку туристичних послуг України у 2020–2023 рр. Результатом дослідження стала оцінка перспективи розвитку міжнародного туризму в Україні під час активної стадії війни, та опісля. Визначено, що туристичний ринок України, як і інші галузі економіки перебувають у стані стагнації на переважній більшості вітчизняних територій, бо анексія 25% українських земель є глобальним викликом для тієї частини держави, яка попри військову агресію має змогу нарощувати власний економічний потенціал. Оскільки витратні статті бюджету під час війни тільки ростуть, а можливість збільшувати виробництво та реалізацію туристичних послуг лише зменшується. Встановлено, що вивчення принципів, особливостей та закономірностей функціонування міжнародного туризму під час соціально-економічної та військово-демографічної кризи є вкрай важливим
EN: The study is devoted to the analysis of the problems and peculiarities of the development of the tourism industry in Ukraine, in the context of the state of war and the unstable political situation, and to the outline of prospects for overcoming them and the sustainable development of the tourism market in the post-war period. The tourism industry is one of the most promising and economically balanced branches of the economy. It has been established that international tourism is a socio-economic, environmental protection tool of global influence, aimed at integrating the state's cultural and historical heritage, intellectual potential and recreational opportunities for health and recovery into the global space, while preserving national authenticity.Its dynamic development is the basis of the steady evolution of the national economy of states and the popularization of globalization processes on the international financial market. A feature of this industry is the use of all resources available to the state, including unprofitable or unprofitable objects.The paper analyzed the theoretical prerequisites for the formation and development of the market of international tourist services, taking into account the socio-economic crisis. An analysis of the current state of the tourist services market of Ukraine and Israel in 2020–2023 was also carried out. As a result of the analysis of the tourist services market of Ukraine, it was determined that tourism, after emerging from the global epidemiological crisis, began to actively recover and showed active annual growth in 2022 in Zakarpattia Oblast by 16%, Lviv Oblast by 46%, and Chernivtsi Oblast by 98%, that is, in the territories of relative safety and peace. It was determined that the tourist market of Ukraine, like other sectors of the economy, is in a state of stagnation in the dominant position of domestic territories, because the annexation of 25% of Ukrainian lands is a global problem for that part of the state, which, in the face of military aggression, is able to build up its own economic potential. Since the expenditure items of the budget during the war only grow, and the opportunity to increase the production and realization of tourist services only decreases. It has been established that the study of the principles, features and regularities of the functioning of international tourism during the socio-economic and military-demographic crisis is extremely numerous.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/12786
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/42_2024/3.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.42-1
Розташовується у зібраннях:№ 1 (42)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Bublyk.pdf464,34 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.