Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11426
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorДугінець, Ганна Володимирівна-
dc.contributor.authorDuginets, Hanna-
dc.contributor.authorМоравська, І. В.-
dc.contributor.authorMoravska, Inha-
dc.date.accessioned2023-11-28T07:59:36Z-
dc.date.available2023-11-28T07:59:36Z-
dc.date.issued2023-10-
dc.identifierhttp://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1311-
dc.identifierDOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/187-2-
dc.identifier.citationДугінець Г. В. Інтернаціоналізація європейських приватних закладів середньої освіти: досвід для України / Г. В. Дугінець, І. В. Моравська // Економічний простір. – 2023. – № 187. – С. 15-22.uk_UA
dc.identifier.urihttp://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11426-
dc.description.abstractUK: З кінця ХХ століття посилення процесів глобалізації призводить до трансформації світового ринку освітніх по-слуг, який приймає форму транскордонної освіти. Це сприяє розвитку освітньої конкуренції, яка спонукає країни підви-щувати свою міжнародну конкурентоспроможність, в тому числі за рахунок поєднання національної культурної іден-тичність та міжнародних стандартів освітніх послуг. І саме заклади початкової та середньої освіти, які є одними з головних компонентів, що формують систему цінностей і переконань у суспільстві, на першому етапі залучають своїх учнів до міжнародного середовища. Запропоновано використання закордонного досвіду з метою вирішенні питання зменшення плинність вчителів і підвищення спроможність інтернаціоналізації українських закладів середньої освіти: перехід від школи знань до школи компетентностей; персоналізація освіти; полегшення на державному рівні доступу до національних і міжнародних наукових інфраструктур; поглиблення співпраці з науковою діаспорою; розробка МОН механізму міжнародної мобільності вчителів українських закладів середньої освіти.uk_UA
dc.description.abstractEN: Since the end of the twentieth century, the intensification of globalization processes has led to the transformation of the global education market, which takes the form of cross-border education. These processes contribute to the intensification of educational competition, which encourages countries to increase their international competitiveness, including by combining national cultural identity and international standards of educational services. Primary and secondary education institutions, one of the main components that form the system of values and beliefs in society, are the first to involve their students in the international environment. Strengthening the involvement of Ukrainian educational institutions in these processes is especially relevant in the context of preserving and developing the demographic potential of our country as one of the critical factors in the strategy of rebuilding the Ukrainian economy in the context of full-scale armed aggression by rf. Given the global experience of comparing the efficiency of educational institutions of different ownership forms, the concentration on private educational institutions is relevant. The analysis of the peculiarities of the transformation of the private segment of educational services in recent years and the study of foreign internationalization practices in general secondary education confirms the growing compe-tition in the market of educational services, which forces institutions to improve the quality of educational services through the implementation of an effective model of internationalization of educational institutions. It is proposed to use foreign experience to address the issue of reducing teacher turnover and increasing the capacity of internationalization of Ukrainian secondary education institutions: transition from a school of knowledge to a school of competencies; personalization of education; facili-tating access to national and international scientific infrastructures at the state level; deepening cooperation with the scientific diaspora; development of a mechanism for international mobility of teachers of Ukrainian secondary education institutions by the Ministry of Education and Science.-
dc.language.isoukuk_UA
dc.publisherПридніпровська державна академія будівництва та архітектуриuk_UA
dc.subjectглобалізаціяuk_UA
dc.subjectприватні заклади освітиuk_UA
dc.subjectінноваціїuk_UA
dc.subjectінтернаціоналізаціяuk_UA
dc.subjectринок освітніх послугuk_UA
dc.subjectprivate educational institutionsuk_UA
dc.subjectglobalizationuk_UA
dc.subjectinternationalizationuk_UA
dc.subjectthe market of educational servicesuk_UA
dc.subjectinnovationsuk_UA
dc.titleІнтернаціоналізація європейських приватних закладів середньої освіти: досвід для Україниuk_UA
dc.title.alternativeInternationalization of European private secondary education institutions: experience for Ukraineuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:№ 187

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Duginets.pdf380,1 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.