Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11144
Назва: Напрямки удосконалення комунікативної компетентності керівника у контексті самоменеджменту
Інші назви: Directions for improving the communicative competence of the manager in the context of self-management
Автори: Шашовець, Йолана Петрівна
Shashovec, Yolana
Ключові слова: особистісний розвиток
самоменеджмент
комунікації
інформаційний обмін
ефективність комунікацій
комунікативна компетентність
комунікаційні бар’єри
self-management
communicative competence
personal development
information exchange
communications
communication barriers
communication effectiveness
Дата публікації: сер-2023
Видавництво: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Бібліографічний опис: Шашовець Й. П. Напрямки удосконалення комунікативної компетентності керівника у контексті самоменеджменту / Й. П. Шашовець // Східна Європа: економіка, бізнес та управління. – 2023. – № 40 – С. 91-95
Короткий огляд (реферат): UK: У статті порушуються питання місця і ролі комунікацій у практиці управління організаціями, а також важливості здібностей керівників організовувати ефективний інформаційний обмін. Набуло подальшого розвитку трактування сутності категорії «комунікативна компетентність», акцентовано увагу на необхідності розширення її змістового наповнення. Визначено складові комунікативної компетентності менеджера, їх взаємозв’язок та способи прояву у процесі організації спільної діяльності у колективах. Також автор приділяє увагу обґрунтуванню напрямків удосконалення комунікативної компетентності у контексті особистісного та професійного саморозвитку, тобто самоменеджменту. Наголошено на важливості внутрішньої вмотивованості до самовдосконалення своїх професійних здібностей, у тому числі й тих, які мають стосунок до комунікативної компетентності та в сукупності визначають її рівень.
EN: The article raises questions about the place and role of communications in the practice of managing organizations, as well as the importance of managers' abilities to organize effective information exchange. Actuality of the affected theme is related to that work of managers – it, foremost, co-operation and communications, that is why management quality is determined by efficiency of communication processes. Also, the relevance of the article is determined by the fact that the concept of "manager's communicative competence" is currently not sufficiently clearly formulated and requires further scientific research and clarification. The interpretation of the essence of the category "communicative competence of the manager" was further developed, attention was focused on the need to expand its content. The components of a manager's communicative competence are defined, such as the ability to establish a high-quality and effective exchange of information and feedback, the ability to choose a style and manner of communication, the ability to correctly understand the ultimate goal of communications; as well as their relationship and ways of manifestation in the process of organizing joint activities in teams. Separate attention is spared to the capacity of managers for authentication of communication barriers and work on overcoming them, that also certainly as an element them communicative competence. The author of the article also substantiates the directions for improving communicative competence in the context of personal and professional self-development, i.e. self-management. It is emphasized that the effectiveness of work on increasing the level of one's own communicative competence will increase significantly if such activity is systematic, as well as assimilation of norms of communication culture, both intra-organizational and generally accepted in society. The importance is emphasized of internal motivation to self-perfection of the professional capabilities, including those that relate to the communicative competence and determine her level. As perspectives for further research on this issue, it is claimed that the development of methods for improving the communicative competence of managers should become one of the priority tasks in further scientific research.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11144
Інші ідентифікатори: http://www.easterneurope-ebm.in.ua/journal/40_2023/17.pdf
DOI: https://doi.org/10.32782/easterneurope.40-15
Розташовується у зібраннях:№ 3 (40)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Shashovec.pdf300,69 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.