Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11095
Назва: Конкурентоспроможність підприємства: економічна сутність та еволюція поглядів
Інші назви: Competitiveness of the enterprise: economic essence and evolution of views
Автори: Кишакевич, Богдан Юрійович
Kyshakevych, Bohdan
Демедюк, Б. Т.
Demediuk, Bohdan
Волинський, О. Ю.
Volynskyi, Oleksandr
Ключові слова: конкуренція
конкурентоспроможність
конкурентний аналіз
рейтинг конкурентоспроможності
конкурентоспроможність підприємства
концепція конкурентоспроможності
competition
competitiveness
concept of competitiveness
competitive analysis
competitiveness rating
enterprise competitiveness
Дата публікації: сер-2023
Видавництво: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Бібліографічний опис: Кишакевич Б. Ю. Конкурентоспроможність підприємства: економічна сутність та еволюція погляді / Б. Ю. Кишакевич, Б. Т. Демедюк, О. Ю. Волинський // Економічний простір. – 2023. – № 186. – С. 40-43.
Короткий огляд (реферат): UK: У статті проведено аналіз сучасних концептуальних підходів до обґрунтування економічної сутності конкуренто-спроможності підприємства та розглянуто відповідні методи конкурентного аналізу. Показано, що незважаючи на те, що конкурентоспроможність є одним із ключових економічних термінів та незважаючи на існування великої кіль-кості наукових досліджень, присвячених конкурентоспроможності, на сьогодні відсутнє загальноприйняте визначен-ня цього терміну. Аргументовано, що найпоширенішим підходом до трактування конкурентоспроможності на рівні підприємства є аналіз його існуючих конкурентних переваг, але при цьому мають місце розбіжності щодо методів їх врахування та ранжування. Обґрунтовано доцільність застосування конкурентного аналізу, який являти собою оцінку рівня конкуренції на деякому ринку, спрямовану на обґрунтування бізнес-рішень.
EN: The article analyzes modern conceptual approaches to substantiate the economic essence of the enterprise competitiveness and considers the corresponding methods of competitive analysis. It is shown that, despite the fact that competitiveness is one of the key economic terms and despite the existence of a large number of scientific studies on competitiveness, today there is no generally accepted definition of this term. It is argued that the most common approach to the interpretation of competitiveness at the enterprise level is the analysis of existing competitive advantages, but there are discrepancies in the methods of their ac-counting and ranking. The expediency of applying competitive analysis, which consists in assessing the level of competition in a certain market for the purpose of substantiating business decisions, is substantiated. Today, the term "competitiveness" is used in different perspectives, as scientists put different concepts into its essence. It is shown that in the economic literature one can find three approaches to understanding the term "enterprise competitiveness". The first approach is based on an analysis of the internal and external activities of the enterprise without mentioning products or goods. The second approach is based only on the study of the product, that is, the competitiveness of a company is considered as its ability to produce a competitive product or service. The third approach combines the commodity and production activities of the company. It is shown that the competi-tiveness of small and medium-sized enterprises is often determined by the methods provided for large companies, which is not justified, since SMEs differ in their organizational structure, forms of cooperation with the environment, management systems and ways of competing with other companies. Competitiveness can belong to different levels of aggregation: supranational, national, regional, local, industrial, sectoral, as well as individual companies. It was argued that given the fact that a single conceptual approach to the economic substantiation of the term "competitiveness" has not yet been developed, there is currently no single methodology for comprehensive quantitative assessment of the competitiveness of an enterprise, the need for which is becoming increasingly urgent.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/11095
Інші ідентифікатори: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1288
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/186-7
Розташовується у зібраннях:№ 186

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Kyshakevych.pdf353,86 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.