Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10228
Назва: Методика складання звіту про управління: законодавчі реалії та перспективи упровадження
Інші назви: Method of compiling a management report: provisions of law and perspectives of implementation
Автори: Євсєєва, Ольга Олексіївна
Ievsieieva, Olga
Підопригора, Ірина Віталіївна
Pidoprygora, Iryna
Ковальова, Д. А.
Kovalova, Daria
Ключові слова: звітність
нефінансова звітність
облікова політика
користувачі звітності
топ-менеджмент
обліково-аналітична діяльність
Звіт про управління
reporting
top management
accounting and analysis
accounting policy
reporting users
non-financial reporting
Management Report
Дата публікації: лют-2023
Видавництво: Придніпровська державна академія будівництва та архітектури
Бібліографічний опис: Євсєєва О. О. Методика складання звіту про управління: законодавчі реалії та перспективи упровадження / О. О. Євсєєва, І. В. Підопригора, Д. А. Ковальова // Економічний простір. – 2023. – № 183. – С. 88-94
Короткий огляд (реферат): UK: Законодавчі підстави для подання Звіту про управління з’явилися ще восени 2017 року внаслідок внесення змін до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. No 996. Там же з’явилося і визначення, що таке Звіт про управління. Порядок складання та подання Звіту про управління для всіх суб’єктів гос-подарювання розроблено Міністерством фінансів України, а для банківських установ – Національним банком України. Також згадка про Звіт про управління зафіксована і у Порядку подання фінансової звітності (постанова Кабінету Міністрів України від 28.02.2000 р. No 419), однак за цим нормативним документом Звіт про управління не входить до складу фінансової звітності, про що заявлено прямо в тексті п. 2 Порядку No 419. Він лише подається «разом з річною фінансовою звітністю». Якщо звітність консолідована, то подається Консолідований звіт про управління. Авторами здійснено критичний огляд, аналіз і систематизація законодавчих основ реалізації складання Звіту про управління, представлені результати пошуку єдиних інформаційно-методологічних підходів їх упровадження в обліково-аналітич-ній діяльності щодо складання звітності підприємства в частині створення нефінансової звітності.
EN: The legal grounds for submitting a management report appeared in the autumn 2017 when amendments to the Law of Ukraine “On Accounting and Financial Reporting in Ukraine” No. 996 dd. 16th of July, 1999 were adopted. The definition of the management report also appeared there. The drawing up and submitting procedures for management reports for all busi-ness entities were developed by the Ministry of Finance of Ukraine, while those for banking institutions were developed by the National Bank of Ukraine. The management report is also referred to in the Financial Statements Submitting Procedure (Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 28th of February 28 2000 No. 419), however, according to this regula-tion, the Management Report is not part of the financial statements, which is stated explicitly in the text of par. 2 of Procedure No. 419. It is only submitted “together with the annual financial statements.” In case of the consolidated reporting, a consoli-dated management report is to be submitted. European accounting and financial reporting standards imply that financial report-ing cannot provide all the necessary information to interested users about the company’s activities. Therefore, the purpose of the management report is to fill this gap and provide information about the performance that cannot be obtained from financial statements and notes thereto. This can be financial information – analysis of company indicators and existing risks, achieve-ment of key financial performance indicators, forecast of financial indicators; and non-financial information – creation of a new product, expansion of sales markets, community and environmental activity, protection of human rights, research and de-velopment, achievement of key non-financial performance indicators, description of the company's development prospects, etc. Therefore, the appearance in the legal space of the concept of the Management Report in the domestic reporting practice is not a whim of the national legislative and regulatory bodies, it is most likely a consequence of the adaptation of the domestic laws to the European regulations. It is supposed that the management report cannot be considered purely an “accounting report”, because other company employees and even external consultants can and should be involved in preparation of the management report. Today, the form, structure, methods of submitting information, detailed content and scope of the management report are not regulated by any governmental authorities, so compiling of a management report can be considered quite “creative”. Ac-cording to the authors, it should be regarded more as a reputation business card of the company, rather than an official report. The authors have performed a critical review, analysis and systematization of the legislative basis for the implementation of the management report; the results of the search for unified informational and methodological approaches for implementation of the legislative basis in the accounting and analysis regarding the preparation of the company's reporting, in particular, non-financial reporting, are presented.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://srd.pgasa.dp.ua:8080/xmlui/handle/123456789/10228
Інші ідентифікатори: http://www.prostir.pdaba.dp.ua/index.php/journal/article/view/1218
DOI: https://doi.org/10.32782/2224-6282/183-14
Розташовується у зібраннях:№ 183

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Ievsieieva.pdf425,03 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.